Odlomak

Uvod

Sportski marketing, ili marketing kao poslovna funkcija sportske organizacije, predstavlja prvenstveno ekonomski proces povezivanja proizvodnje (sportske organizacije sa sportistima i trenerima) i potrošnje (sportska i druga javnost). Klasična definicija marketinga se ne bi mogla u potpunosti odnositi i na sportski marketing, s obzirom da većina neprofitnih organizacija proizvodi pretežno usluge a ne dobra. Međutim, iako se sportske organizacije pretežno bave uslugama, jednim delom njihova delatnost se odnosi na razmenu roba (sportska oprema, rekviziti i dr.) , kao i materijalizovanjem koje stvaraju klubovi i sami sportisti. Polazeći od toga da su sportski proizvođači sportisti, a potrošači sportskih resursa sportska i druga javnost, analiza sportskog proizvoda, kao jednog od činioca ponude sporta (sportskoj javnosti kao tržištu) , ukazuje da je on u svojoj osnovi sportski rezultat. Sportski događaji ili sportska takmičenja na kojima se ostvaruju sportski proizvodi, pobuđuje veliko interesovanje u sportskoj javnosti i stoga je jedan od najpozicionarnijih sportskih proizvoda i potencijal za stvaranje profita marketinškom akcijom. Ako je cilj sportske organizacije u marketingu orijentacija ka tržištu, odnosno da se proizvodi u sportu usmere ka širokoj potrošačkoj populaciji, onda je povratna veza veoma značajna da informacije iz tržišta utiču na način organizovanja marketinga.

 

 

 

 

Sportski marketing

Sportski marketing se može podeliti na dve kategorije:

  • marketing sportova (marketing sportskih događaja i opreme za posetioce i učesnike)
  • marketing sa sportovima (promocija nesportskih proizvoda na sportskimdogađajima i korišćenje sportista da promovišu sportske proizvode).

Rani začeci sportskog marketinga datiraju od starog Rima, kada su crkveni velikodostojnici sponzorisali gladijatorske igre. Moderno sportsko sponzorstvo se javlja u pedesetim godinama dvadesetog veka, sa sponzorisanjem prvog predsedničkog fitnes programa. Značaj sportskog marketinga raste 1971. Godine, kada vlada SAD – a zabranjuje reklamiranja cigareta na radiju i televiziji. 1984. Godine Olimpijske igre u Los Anđelesu omogućavaju najveći porast sportskog marketinga, usmeravajući atletiku u sponzorisani biznis. Sportski marketing predstavlja danas veliku i rastuću industriju, u kojoj se ugovoris klapaju u milionima i milijardama dolara. Marketing prolazi kroz snažnu transformaciju, od masovnog ka individualnom marketingu. Razvoj industrijskog marketinga ranije, i uslužnog marketinga u skorije vreme, stvorili su uslove za razvoj marketinga.

Sportski marketing čine sve aktivnosti dizajnirane da zadovolje potrebe i želje sportskih potrošača kroz proces razmene.

Sportski marketing obuhvata marketing:

  • proizvoda (opreme, odeće i obuće)
  • usluga (kao što su vešte poruke ili članstvo kluba)

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Sport

Komentari