Odlomak

1.ZNAČAJ MEĐUNARODNOG – GLOBALNOG MARKETINGA
O značaju govore globalne veze, trgovina, investicije i kompanije.
Cinkota i Ronkejenen ističu da svetska trgovina vodi ka mreži globalnih
veza koja obuhvata sve nas – zemlje, institucije i pojedince.
Globalne veze su prvi put primećene ’70. za vreme naftnog šoka koji je
uzdrmao ceosvet. One se sve više pojačavaju, tako suša u Brazilu koja utiče na
proizvodnju kafe oseća se širom sveta.
Globalne veze se razvijaju i na individualnom nivou; tu je muzika, tv
programi koje emituje SNN.
Globalne tehnološke inovacije u marketingu imaju uticaje na poslovne
aktivnosti. Proizvodi se znatno brže proizvode i distribuiraju. Pre samo nekog
vremena bilo jenemoguće zamisliti da se delovi proizvode u jednoj zemlji,
proizvod sklapa u drugoj,a distribuira u ostalim. Danas su ovakve globalne
investicione strategije rutinska stvar.
Obim globalnih investicija je sve veći. SAD su decenijama bile glavni
svetski davalac kredita, dok su sada svetski dužnik. Promene u finansijskim
tokovima imaju važne posledice. Tako 1/3 radnika u američkoj hemiskoj
industriji radi za stranog vlasnika; brojne poslovne zgrade u SAD pripadaju
strancima. Ove promene nas čine međusobno zavisnim, ali ta međuzavisnost nije
stabilna. Prestrojavanja se dešavju svakodnevno na mikro i makro nivou čineći
tako, prethodne trgovinske orijentacije zastarelim.
SAD je najveće nacionalno tržište na svetu i ima oko 25% ukupnog sv.
potencijala. Američke kompanije koje žele da ostvare maximalni
trgovinski potencijal moraju da posluju globalno. Kompanija Koka-Kola je
globalna komp. i ona 90% svog dohotka i 2/3 prihoda ostvaruje na inostranim
tržištima. Za japanske komp. 85% sv. potencijala je izvan Japana, dok je u Evropi
malo dramatičnije; Nemačka, koja ima najveće pojedinačno tržište – čak 94% sv.
potencijala ima van zemlje.
Veliki deo kapitala razvijene zemlje ulažu u zemlje u razvoju, jer je
shvaćena važnost investicija kako bi se podstakli tok trgovine, tehnologije,
informacija, investicija i finansija.
2. PODSTICAJNE I OGRANIČAVAJUĆE SNAGE GLOBALNOG
MARKETINGA
KigeniGrinkao osnovne podsticajne snage izdvajaju: regionalne ekonomske
sporazume, potrebe i želje potrošača, tehnološka unapređenja, pritisak radi
smanjenja troškova, prtisak radi poboljšanja kvaliteta, tehnologije u oblasti
komunikacija i transporta, globalni ekonomski rast i mogućnost za ostvarivanje
prednosti (transfer iskustva, ekonomija obima, iskorišćavanje resursa i
glob.strategija).
Bredli smatra da su osnovni faktori globalizacija i unapređenje
tehnologije (u oblastikomunikacija i informacija, transporta i proizvodnje),
pojava novih tržišta (zemljeistočne Evrope, Kina i afričke zemlje),
liberalizacija međ. tržišta i integracijaregionalnih tržišta
2
Aher kao osnovne podsticaje globalnih strategija izdvaja: ekonomiju obima,
ime marke, pristup jeftinim resursima, pristup nacionalnim podsticajima,
subvencije, izbegavanje trgovinskih barijera i pristup strategijski važnim
tržištima.
Kao glavna pokretačka snaga globalizacije tržišta izdvaja se stav da
potrebe potrošača postaju sve homogenije. Marlboro je primer izuzetno uspešne
globalne marke.
Tehnologija je univerzalni faktor koji prevazilazi državne i kulturne
granice. Levit je predvideo komunikacionu revoluciju, koja postaje pokretačka
snaga glob.marketinga.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 8 stranica
  • Medjunarodni marketing Stanislav Glumac
  • Školska godina: Stanislav Glumac
  • Skripte, Marketing/PR
  • Srbija,  Zrenjanin,  UNIVERZITET MEGATREND - Fakultet za poslovne studije  

Više u Skripte

Komentari