Odlomak

MEDJUNARODNO POSLOVANJE
Medjunarodno poslovanje je naučna disciplina koja izučava pravila kojima se regulišu međunarodni ekonomski odnosi. Uticaj globalizacije je uslovio veći značaj
međunarodnog poslovanja:objedinjavanje poslovnih procesa na makro i mikro nivou,uspostavljanje jedinstvenih ekonomskih odnosa,stvaranje konkurentske prednosti,težnja od nacionalnog ka globalnom.
“Konkurentska prednost podrazumeva postojanje ili ostvarivanje onog stepena sposobnosti preduzeca koji se zahteva na trzistu i koji konkurencija ne moze tako lako dostici sem putem stvaranja sebi vecih troskova(ulaganja)u duzem vremenskom periodu”.
Predmet izučavanja međunarodnog poslovanja:razmena roba i usluga,međunarodno kretanje rada,međunarodno kretanje kapitala,direktne strane investicije,portfolio investicije,uloga i značaj međunarodnih institucija.
Cilj izučavanja:Utvrđivanje mehanizama, pravila, načela, smernica, pretpostavki,instrumenata na kojima počivaju globalni ekonomski odnosi u kojima će preduzeća izgraditi konkurentske prednosti, a države postati ključni katalizator te izgradnje.
Faktori međunarodnog poslovanja:prirodni faktori,proizvodni faktori,proizvodni odnosi i neekonomski faktori.
Prirodni faktori:prirodna bogatstva zemlje koja učestvuje u međunarodnom poslovanju (sirovine, rude, klimatski uslovi, veličina i položaj zemlje)
Proizvodni faktori:svi faktori proizvodnje : kvalitet i kvantitet sredstava, raspoloživost radne snage, kvalitet organizacije rada, primena savremenih tehnologija
Proizvodni odnosi:efikasnost i efektivnost primene proizvodnih faktora, način raspodele rezultata, visina životnog standarda

  1. Efikasnost – ostvarenje postavljenih ciljeva sa minimalnim trošenjem resursa(raditi stvari na pravi nacin)
  2. Efektivnost – maximalna realizacija ciljeva sa datim resursima(raditi prave stvari)

Neekonomski faktori:uslovi razmene – Terms of Trade,fleksibilnost subjekata međunarodnog poslovanja,razvijenost i ekonomska i politička pozicija zemlje koja učestvuje u međunarodnim ekonomskim odnosima.
Uslovi razmene – terms of trade – su odnosi između promene izvoznih cena i promene uvoznih cena roba.Ako cene izvoza rastu, a cene uvoza ostaju iste ili opadaju – to je pozitivni aspekt uslova trgovanja.Ako cene izvoza opadaju, a cene uvoza ostaju iste ili rastu – to je negativni aspekt uslova trgovanja.Primer:Rast cena sirovina direktno utiče na porast cena finalnog proizvoda, dok cena sirovina ne uslovljava uvek i pad cena finalnog proizvoda.Rezultat svega ovoga je još veće produbljivanje jaza u privrednom razvoju i razvijenih i nerazvijenih zemalja.Razvijene zemlje ce pre izvoziti finalne proizvode . Determinante međunarodnog poslovanja:medjunarodno okruzenje,drzava,preduzeca,mobilnost roba,usluga i faktora proizvodnje.
Subjekti medjunarodnog poslovanja:

  1. medjunarodna zajednica,
  2. drzava(ima svoju teritorijalna nezavisnost i suverenitet u okviru ekonomskih granica,naglašena uloga u kreiranju Multilateralnih i bilateralnih ugovora,
  3. nosilac međunarodnog poslovanja sa mikro aspekta

Bilateralni ugovori su ugovorni odnosi između dve države (privredni dogovori,
razmena , saradnja na državnom nivou)

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari