Planiranje nabavki na projektima
1. PLANIRANJE NABAVKI NA PROJEKTIMA
Proces nabavke materijala i delova je veoma složen i dugotrajan, od koga u najvećoj meri zavisi upravljanje materijalom i upravljanje realizacijom celokupnog projekta. Upravljanje nabavkama na projektima podrazumeva: planiranje nabavki, sprovođenje nabavki, procesuiranje nabavki i finalizaciju (završavanje) nabavki. Planiranje nabavki je proces dokumentovanja projektnih odluka za kupovinu, određivanja pristupa i utvrđivanja potencijalnih dobavljača. Aktivnosti nabavke su najčešće kritične aktivnosti u pogledu vremena realizacije projekta. Koraci u naručivanju i nabavci potrebnih materijala su: utvrđivanje mogućih dobavljača, odnosno, izvora nabavke materijala, definisanje i slanje porudžbine, utvrđivanje dinamike potrebnih količina materijala, isporuka materijala kao i prijem kontrolu i skladištenje materijala. Svako nabavno odeljenje u preduzeću, koje je nosilac procesa nabavke, treba da poseduje na osnovu prethodnih iskustava, određene informacije o dobavljačima pojedinih materijala, o cenama i rokovima isporuke. Porudžbina treba da bude jasno i precizno definisana sa svim elementima koji su od značaja za nabavku u pogledu opisa materijala, količina, rokova isporuke i cene. Dinamika potrebnih količina materijala dogovara se sa isporučiocem, kako bi se izbegla zakašnjenja u izgradnji, a takođe i problemi vezani za nepotrebno nabavljanje materijala pre vremena, nakon toga sledi period čekanja na isporuku, što je od velikog značaja kako bi se ispoštovao rok završetka projekta. Ovaj period, u okviru nabavnog ciklusa, može da bude veoma dug, što znači kritičan sa stanovišta planiranja materijala.
1.1. Modeli za optimizaciju porudžbina materijala
Materijal predstavlja jedan od osnovnih ulaznih elemenata u transformacioni proces poslovnog sistema, jer obavljanje proizvodnih operacija na radnim mestima nije moguće bez obezbeđenja materijala propisanog kvaliteta i kvantiteta u predviđeno vreme. Potrebna količina materijala zavisi od godišnjeg programa proizvodnje, čija dinamika obuhvata kraće vremenske periode (tromesečja, mesece, nedelje, …). Količine materijala neophodne za izvršenje takvih podprograma predstavljaju porudžbine. Za utvrđivanje optimalnih količina materijala u jednoj porudžbini, biće interpretiran modelski pristup dat na slici 1, gde upotrebljena simbolika ima sledeće značenje: MOP – modeli za optimizaciju porudžbina PK – potražnja konstantna PS – potražnja stohastička A-MODEL 1. – Hitne nabavke nisu dozvoljene B-MODEL 2. – Hitne nabavke jesu dozvoljene C-MODEL 3. – Početne zalihe ne postoje D-MODEL 4. – Početne zalihe mogu postojati E-MODEL 5. – Zalihe mogu biti dovoljne i ne moraju biti dovoljne u jednom istom periodu
Više u Menadžment
Liderstvo, menadžment i organizaciono ponašanje
- Liderstvo u nastavi
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Učiteljski fakultet · Beograd
- 15 stranica
Organizacija događaja u hotelijerstvu-studija slučaja hotela “Hyatt Regency” Beograd
- Turističko poslovanje
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 37 stranica
Praktična nastava Eliksir Zorka mineralna đubriva d.o.o.
- Stručna praksa 1
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 11 stranica
Više u Seminarski radovi
Cena kao instrument marketing miksa
- Marketing
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Rešenje i zaključak u upravnom postupku
- Administrativno i kancelarijsko poslovanje
- Beogradska poslovna škola Visoka škola strukovnih studija · Beograd
- 10 stranica
Zlostavljanje i zanemarivanje dece i rad sa zlostavljanom decom
- Psihologija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 19 stranica