Odlomak

1.    Kompresor (parametri, podesavanje i primena)

Kompresor se bavi sabijanjem (compression) dinamike zvucnog signala. On moze uticati na obe granicne vrednosti dinamike, dakle i na najtise i na najjace zvukove koji se kroz njega propuste. Zato se najcesce i koristi u situacijama kada zelimo da u  jednoj zvucnoj slici najtise tonove ucinimo glasnijim, a najglasnije da drzimo pod kontrolom da ne budu preglasni.
Kada kompresorom uticemo na ublazavanje dinamicki najjacih delova promena nije drasticna. Kod kompresora srecemo parametre kojima mozemo regulisati sabijanje nekog signala, to su:

  •     brzina reagovanja (attack time)
  •     vreme otpustanja (release time)
  •     stepen kompresije (ratio)
  •     prag pocetka dejstva (treshold)

Vreme koje je kompresoru potrebno da pocne da radi kada se poveca nivo ulaznog signala iznad nivoa thresholda naziva se attack time i dosta je kratak.
Kada je ulazni nivo signala iznad thresholda a zatim se spusti ispod njegovog nivoa, kompresoru ce trebati neko vreme da izadje iz moda kompresije, tj. da prestane da radi. To je release time koji je uglavnom veci od attack time-a. Ponekad je pozeljno imati vrlo kratak attack i release time koji zahtevaju brzu promenu u dinamici koji se ponekad moze cuti kao disanje. Ulazni nivo je tada priblizniji nivou buke, tako da se buka moze cuti.
Stepen kompresije se obicno izrazava ratio-om. Ratio je nacin kojim se izrazava stepen kojim kompresor smanjuje dinamicki opseg. Pokazuje razliku izmedju ulaznog i izlaznog signala (3:1 znaci da se za svaka 3 decibela na ulazu koji predju granicu (treshold) na izlazu ce biti 1 decibel  – 3dB udje -1dB izadje.)
Od naseg proizvoljnog odredjivanja donje granice dinamickog nivoa zavisi odakle kompresor treba da stupi u dejstvo. Ta granica se u terminologiji naziva prag (ili tacka) pocetka dejstva, ili jednostavnije treshold, kako se na svim uredjajima i obelezava.
Jedna od najznacajnijih inovacija u konstrukciji kompresora je ona kojom dodatno mozemo ublaziti inace prilicno naglu promenu dinamickog statusa signala kada kompresor stupi u dejstvo. Ovo se posebno odnosi na situacije kada se koristi visok stepen kompresije. Inovacija o kojoj je rec ima dve svoje opcije:

  •     hard knee (tvrdo koleno, grubi prelaz) – Nagla promena dinamike u momentu kada signal predje treshold.
  •     soft knee (meko koleno, blagi prelaz) – Kako se signal priblizava tresholdu, tako krece njegova kompresija, u pocetku sve blaza i blaza, da bi na kraju kad signal dodje do tresholda signal bio vec u zeljenoj kompresiji. Ovakva upotreba kompresije ljudskom uhu zvuci mnogo prirodnije, i obicno se i koristi kada zelimo da dobijemo ‘neznu i prirodniju kompresiju’, i samim tim najbolje zvuci na prirodnom materijalu, kao sto je ljudski glas, akusticni instrumenti itd.

Neki dinamicki procesori (kompresori) sadrze u svom kucistu i ekspander, i kompresor i limiter. Na taj nacin se na prispeli signal moze uticati na sva kljucna mesta u njegovoj dinamici.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Elektrotehnika

Više u Skripte

Komentari