Odlomak

UVOD

Reč preduzetništvo potiče od francuske reči entreprendre što znači preuzeti, uraditi nešto. Preduzetništvo je društvena funkcija kreiranja i stvaranja novih vrednosti putem kreativnog kombinovanja poslovnih resursa. Ispoljava se kao spremnost na preduzimanje inicijative, aktiviranja društveno – ekonomskih mehanizama i svesno izlaganju riziku pri transferisanju ideja u nove poslovne poduhvate. Preduzetništvo u najširem smislu prema etimološkom značenju reči, znači sposobnost da se pokrene neka akcija, da se nešto preduzme u svrhu postizanja određenog cilja. Ovome treba dodati da se ovde ne radi samo o znanju, već pre svega, o preduzetničkom mentalitetu, kakav se kroz generacije razvija u određenom društvu. Preduzetništvo je prisutno u svim oblicima poslovanja gde dominantan uticaj imaju ljudi koji znaju i koji su spremni i sposobni da posao pokreću i stvaraju iz sopstvenih ideja, slede intuiciju, ulaze u direktnu borbu, rade već poznate stvari na nov ili drugačiji način. Preduzetništvo predstavlja kompleksan, multidimenzionalni „okvir“ koji naglašava pojedinca, okruženje, organizaciju i sam preduzetnički proces. Da bi čovek bio dobar preduzetnik neophodno je da zna osnovne determinante razvoja preduzetništva koje čine suštinu preduzetništva, a to su misija, vizija, cilj, strategija, taktika. Generalno posmatrano preduzetništvo predstavlja širok okvir za povlačenje raznih poslovnih poteza unutar kojih se odvijaju preduzetničke aktivnosti. Kako će se razvijati preduzetničke aktivnosti i da li će one kao krajnji ishod imati pozitivan ili negativni rezultat, zavisi od velikog broja faktora koji determinišu razvoj aktivnosti.

 

 

 

 

DETERMINANTE RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA
Da bi čovek bio dobar preduzetnik neophodno je da zna osnovne determinante razvoja preduzetništva koje čine suštinu preduzetništva, a to su misija, vizija, cilj, strategija, taktika.

VIZIJA

Vizija je mentalna slika kojom se uverljivo i realistično predstavlja moguća i željena budućnost organizacije. Predstavlja viđenje budućnosti, prihvaćeno verovanje i sistem vrednosti čijim iskazivanjem lider-preduzetnik želi da pridobije saradnike u pokretanju i realizaciji poslovanja. Vizija je poruka sa dovoljno emocionalne konotacije koja opisuje gde preduzeće treba da ide. Profesor doktor Vlajko Petković u knjizi „Preduzetništvo i preduzetnički menadžment“ navodi: „Preduzetnik bez vizije je kao kapetan broda bez kompasa“.
Vizija je dugoročni željeni rezultat unutar kojeg su zaposlenici slobodni da rešavaju probleme koji stoje na putu njenog ostvarenja. Ona predstavlja sliku idealne budućnosti preduzeća. Vizija daje odgovor na pitanje šta poduzeće želi ostvariti u budućnosti. Među poznatim ekonomistima koji su dali svoje mišljenje o viziji postoje dva različita tumačenja, a jedno od njih smatra da je vizija potrebna samo na početku nekog poslovnog poduhvata i eventualno u slučaju krize u poslovanju firme, a ako firma počne da dobro posluje potreba za vzijom se smanjuje ili čak potpuno nestaje. Kod preduzetnika vizija se može pojaviti pre otvaranja preduzeća.
Vizija treba da bude:

1) Jasna – prenosi sliku o tome kako će izgledati budućnost;

2) Inspirativna – pogodna u odnosu na dugoročne interese zaposlenih, potrošača, akcionara i ostalih čiji su interesi prisutni u organizaciji;

3) Moguća – sadrži realne, ostvarive ciljeve;

4) Fokusirana – dovoljno jasna da usmeri donošenje odluka;

5) Fleksibilna – dovoljno opšta da dozvoli individualnu inicijativu i alternativne oblike reagovanja s obzirom na promenljive uslove;

6) Pogodna za komunikaciju – lako se prenosi drugima i može uspešno da se objasni u roku od par minuta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari