Odlomak

Razvoj emocija I karakteristike pojedinih emocija kod dece predškolskog uzrasta

Emocije se kod dece javljaju veoma rano, u početku su još ne diferencirane. Sa razvojem deteta njegove emocije se ispoljavaju na određen način. Kako se dete razvija i njegove emocije se sve više diferenciraju.
Emocije kod dece u ranom detinjstvu su proste, spontane, nisu uzdržane i odmah nalaze odgovarajući izraz. Sa vaspitanjem dece dolazi do nekih promena. Vremenom emocije gube svoju ne diferenciranost i dete postepeno počinje da uči i da se uzdržava od nekih emocija, a samim tim stiče vlastiti način izražavanja.
Dečije emocije su:

  • Kratkotrajne – traju svega nekoliko minuta, a onda iznenada izčeznu. Deca se brzo razljute, brzo im prolazi veselo i tužno raspoloženje.
  • Prolazne – deca naglo prelaze od suza u smeh i obrnuto, od ljubavi na ljubomoru i obrnuto, od smeha u ljutnju i obrnuto.
  • Snažne – naročito ljutnja, strah i radost se kod dece izražavaju velikim intenzitetom.
  • Česte – veoma često deca emocionalno reaguju na razne stvari na koje odrasli i ne reaguju.
  • Različito reaguju na iste emocije – što zavisi od njihovog doživljaja i iskustva. U istim emotivnim situacijama svako dete reaguje na drugačiji način. Neka deca se skrivaju, druga plaču, a neka traže majku kad osete strah.
  • Dete ispoljava svoja osećanja – ne kriju emocije, to jest nisu u stanju da se suzdržavaju.
  • Sa uzrastom deca sve više kontrolišu svoje emocije – što je dete starije razmišlja o posledicama svog postupka.
  • Postoje promene u jačini izražavanja emocija kod dece pa neke postaju jače ako su bile slabije i obrnuto.

Vremenom deca sve više sama kontrolišu svoje emocije i ponašanje.

 

 

 

 

KARAKTERISTIKE I RAZVOJ EMOCIJA DECE PREDŠKOLSKOG DOBA ( od tri do šest godina )
U predškolskom periodu dete je izrazito emotivno. Osećanja deteta u ovom periodu su spontana i labilna. Za emocionalni razvoj deteta od velikog značaja je sredina u kojoj živi a naročito atmosfera u porodici. Ako je sredina u kojoj dete živi povoljna i prijatna kod dece će se više javljati ljubav i radost, a ako je nepovoljna dete postaje gnevnije, strahuje, i nije radosno. U ovom periodu najčešće do izražaja dolazi gnev, strah, ljubav, ljubomora, radost i ponekad žalost. Razvoj pojedinih osećanja nije isti kod sve dece.
Gnev. Ovo je često osećanje kod dece. Psiholozi su dosta proučavali gnev i njegove uzroke. Rezultati su pokazali da dete gnevno reaguje kada ga odrasli sputavaju u nekoj aktivnosti, vređaju ili nepravedno kažnjavaju. Isto su tako gnevni kada ih njihovi vršnjaci vređaju, otimaju im igračke i sprečavaju u njihovim aktivnostima. Predškolsko dete dosta ispoljava gnev u situacijama kada se navikavaju na toalet kod oblačenja, odlaženja na spavanje, pranja kose i češljanja. U ovom periodu češće se pojavljuje gnev kod dečaka nego kod devojčica. Uz gnev počinje i verbalna agresija, govore ružne reči rugaju se i slično. Dokazano je da gnev ne traje duže od nekoliko minuta i posle toga je opet sve u redu. Roditelji ne bi trebali da reaguju na dečji gnev, jer će ono samo da prestane kad dete uvidi da s njim ništa ne postiže.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Skripte

Komentari