Odlomak

UVOD

Lideri su ljudi koji se ne zadovoljavaju reagovanjem na nove događaje, već idu u susret njima, umesto da reaguju na ideje drugih, oni stvaraju svoje sopstvene. Oni imaju veoma ličan i angažovan odnos prema postavljenim ciljevima.
Uticaj vođe na promenu raspoloženja i očekivanja zaposlenih, rađanje određenih želja i postavljanje ciljeva odlučuje o smeru aktivnosti poslovne organizacije. Rezultat tog uticaja je da ljudi menjaju svoja mišljenja o tome šta je poželjno, moguće i neophodno.
Liderstvo , kao fenomen o kome se sve više razmišlja, govori i piše, postalo je
nezaobilazan činilac svih uspešnih organizacija. Lideri se suočavaju saizazovom stvaranja i funkcionisanja organizacija u kojima će svaka osoba da razvija svoje potencijale, da bi se osećala vrednom i bitnom za organizaciju. Za to je  potrebna vizija, čiji je inicijator lider, a koju će zajednički doneti i prihvatiti svi zaposleni i potom pristupiti njenoj realizaciji.

 

 

 

LIDERSTVO I NJEGOVA PSIHOLOŠKA PRIRODA

Postoje organizacije za koje se sa sigurnošću može reći da će biti uspešne u novom vremenu i koje će biti u stanju da oblikuju budućnost. Na čelu tih organizacija stoje ljudi sa glavom u oblacima i nogma na zemlji – lideri, koji promovišu i rezvijaju potpuno nov koncept razmišljanja i delovanja.
Svako vreme je imalo svoj tip lidera. Vreme nakon II svetskog rata je pripadalo liderima „starog kova“, koji su upravljali kompanijama u periodu izrazite industrijalizacije. U tom ambijentu, oni su su svojom snagom i autoritetom, naredbodavnim stilom i snažnom kontrolom mogli da nametnu svoju viziju , koju bi zaposleni bezpogovorno sprovodili u delo.
Danas su mnoge organizacije ustrojene po principu «piramide» i precizno utvrđenih hijerarhijskih odnosa. Na vrhu piramide nalazi se generalni direktor ili predsednik, a na dnu zaposleni ljudi koji proizvode ili prodaju proizvode ili usluge. U takvoj «klasičnoj» piramidi ljudi rade za osobu koja je hijerarhijski na višoj stepenici i kojoj oni odgovaraju za svoj rad. Potrošači i kupci su u drugom planu.
Poznati američki konsultant, Ken Blanchard, ponudio je potpuno novu filozofiju liderstva i menadžmenta. On je postavio koncept «obrnute piramide», na čijem se dnu nalazi lider, a neposredno iznad njegov top menadžment. Na vrhu obrnute piramide se nalaze izvršioci i ljudi koji su u kontaktu sa kupcima, znači na vrhu piramide se nalaze i kupci i potrošači.
Razlika između klasične i obrnute piramide je u odgovornosti zaposlenih, jer  su se uloge promenile. Tako izvršioci postaju odgovorni svojim kupcima, a lider svom top menadžmentu. Novi osnovni zadatak lidera i menadžmenta je da pomognu svojim neposredno podređenim, kako bi postigli svoje ciljeve.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari