Odlomak

UVOD

Poslednja decenija milenijuma koji je za nama i pocetak narednog ostace u eknomiji zabeljezeni atributima dominacije informacije kao resursa i preduzetnistva kao fenomena. Informaciju karakterise rijetka osobina da se ekploatacijom povecava njena vrijednost. Stoga se moze reci da ce ekonomska buducnost podrazumijevati pravovremene reakcije na odgovarajuce informacije kao izvore pofita.
Preduzetnistvo postaje svjetski proces, koji opredjeljje sudbinu miliona ljudi na planeti, a mala i srednje preduzeca mijenjaju sliku struktura privreda kao trzisno razvijenih zemalja tako i onih u tranziciji.
Vecina ekonomija ocekuje upravo od preduzetnistva rjesenje jednog od najvecih problema kako razvijenog tako i dijela svijeta koji nastoji dostici civilizacijski nivo nezaposleni. Neke analize ukazuju na to da se u SAD u svakom prosjecnom radnom satu osniva oko hiljadu novih prduzetnickih jedinica.U poslednje dvije decenije rastuca mala preduzeca su ostvarila vise od 20 miliona radnih mjesta, dok se zbog strateskog preobrazaja broj radnih mjesta u velikim kompanijama smanjio za jednu petinu. Evropska unija, trazeci odgovor na svoje probleme nezaposlenosti, pokusava osmisliti strategiju fleksibilnosti u podsticanju malih i srednjih preduzeca.

 

 

 

 

 

 

DEFINICIJA MIKRO, MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA PREMA PREPORUCI EU

Preduzetništvo se u dokumentu Evropske Unije /Green Paper/ definiše kao: Preduzetništvo je pre svega način razmišljanja i ponašanja, koji pokriva individualnu motivaciju i sposobnost, samostalno ili zajedno sa organizacijom, preduzećem, da se uoči-indetifikuje mogućnost ili šanse i da se ona realizuje tako da proizvede novu dodatu vrednost ili ekonomski uspeh. Koristi kretaivnost ili inovaciju da uđe i takmiči se na nekom tržištu, da menja ili kreira novo tržište.
Preduzetništvo podrazumeva preduzetnike, ljude, njihov izbor aktivnosti u započinjanju, osnivanju i vođenju biznisa, ili njihovo ukljčivanje u strateško donošenje odluka u preduzeću kome rade. Preduzetnici su heterogena grupa i dolaze iz svih socijalnih slojeva društva. Zajedničko im je preduzetničko ponašanje, sposobnost da preduzmu rizik i osećaj samostalnosti, samopouzdanja, imaginacije i kretaivnost.
Jedan od ključnih generatora zaposlenosti i socijalnog razvoja u evropskim zemljama jesu mala i srednja preduzeća. Prema nalazima jednog istraživanja, u 2003. godini, u Evropi je postojalo 19 miliona malih i srednjih preduzeća koja su zapošljavala 140 miliona radnika.
Povrh toga, srednja i mala preduzeća karakteriše visoka fleksibilnost, prilagodljivost i inovativnost što predstavlja osnovne faktore konkurentnosti.
Međutim, uprkos velikom i rastućem značaju srednjih i malih preduzeća za zaposlenost i konkurentnost, ona se suočavaju sa preprekama prilikom učestvovanja u postupcima javnih nabavki. Ove prepreke se, u zemljama Evropske Unije, mogu grupisati u dve kategorije: 1) nedovoljna sposobnost za dolaženje do informacija o tenderima na koje bi mogla da konkurišu i 2) nedovoljna stručna osposobljenost zaposlenih da pripreme ponudu koja bi u potpunosti odgovarala zahtevima iz konkursne dokumentacije.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari