Odlomak

Uvod

Tržište predstavlja mesto gde se ponuda i potražnja robe i usluga susreću i kao stalan i organizovan oblik dovode u međusobni kontakt, kao skup kupaca i prodavaca. Tržište je istovremeno i mehanizam kojim se kroz regulaciju odnosa prodavaca i kupaca, kroz stvarna ili potencijalna međusobna delovanja, odredjuju cene pojedinačnih proizvoda ili skupa proizvoda.
Kao polaznu osnovu za razgovor o konkurenciji koristićemo podelu tržišnih struktura po kojoj postoje dva osnovna tipa:
1. savršena, tj. potpuna konkurencija
2. nesavršena, tj, nepotpuna konkurencija
Savršena konkurencija je takvo tržišno stanje u kojem postoji veliki broj prodavaca i kupaca na tržištu istog, homogenizovanog proizvodai kada svi proizvodi imaju cenu i razmenjuju se na tržištu, a učesnici na tržištu nemaju nikakvog uticaja na cenu po kojoj kupuju ili prodaju, tj. cena je objektivno data veličina.
Promena cene je posledica aktivnosti svih prodavaca i kupaca, a nikako posledica njihovog pojedinačnog delovanja. Dakle, na savršenim konkurentskim tržištima pojedinačni proizvođači su ustvari preduzimači cena.
Nesavršena konkurencija postoji kada kupac ili prodavac mogu uticati na cenu proizvoda. Glavna obeležja su previsoke cene i preniska proizvodnja.
Stvarno tržište nije niti savršeno konkurentno niti u potpunosti monopolisano, već spada negde u spektar između savršene konkurencije i čistog monopola.

Osnovni pojmovi i definicije

Reč konkurencija potiče iz latinskog jezika (concurentia) i znači suparništvo, takmičenje, nadmetanje.
Najjednostavnija definicija konkurencije glasi da je to isto što i utakmica. Pri tome su veoma bitna pravila igre i način njihovog delovanja i obezbeđenja što svakako podrazumeva i arbitražu (delovanje institucija privrednog zakonodavstva). A sama konkurentnost se uslovno može definisati kao stanje pojedinačnih učesnika na utakmici ili ukupni rezultat utakmice koji se tiče pozicije pojedinih igrača, kako pojedinačnih privrednih subjekata, unutra, tako i nacionalnih privreda, ukoliko je reč o konkurenciji na međunarodnoj tržišnoj sceni.
U današnjem institucionalnom pristupu privrednoj utakmici i pravno-ekonomskom uređenju konkurentskih ekonomskih sistema, upravo zbog tih činjenica i postoje i deluju regulatorna tela za zaštitu konkurencije. Pošto je konkurencija, kao relativno slobodno takmičenje, odnosno, “rivalitet dve ili više strana u vezi sa nekim zajedničkim ciljem”, pretpostavka povećanja konkurentnosti, konkurentnost bez konkurencije nema nikakvog smisla. I obrnuto, ne može nikako postati konkurentan bilo koji učesnik sportskog takmičenja, kao i subjekt privrednog, političkog ili kulturnog života, neko ko nije izložen konkurenciji.
Tržište po sebi podrazumeva skup odnosa koji deluju na učesnike, posredno ili čineći ekonomski efikasnijim, tehnološki naprednijim, na taj način doprinoseći opštem društvenom blagostanju, i osnovna karakteristika tržišnog sistema je konkurentska borba među učesnicima. Međutim, to je često ili po pravilu borba nejednakih učesnika, ili konkurenata različite moći. Da nije tako ne bi se ni takmičili za preimućstvo. To nije problem pošto povećanje efikasnosti i tehnički progres čine pojedine učesnike uspešnijim od drugih, tako da oni mogu da ponude potrošačima niže cene sve kvalitetnijih proizvoda, povećavajući tako opštu ekonomsku efikasnost, podižući nivo opšte međunarodne konkurentnosti nacionalne privrede.
Sa pravnog aspekta, konkurencija je sistem u kojem svaki privredni subjekt nastupa na tržištu svojom privrednom inicijativom, tako da među njima nastaje privredno takmičenje.
U subjektivnom smislu konkurencija označava privredni i pravni režim u kome je svakome priznata sloboda privredne inicijative, a u objektivnom smislu onaj u kome je osigurana prisutnost na tržištu više takmičara, s’tim da su međusobno nezavisni.
Sa ekonomskog aspekta, u užem smislu, konkurencija je niz uslova za ponašanje i odnose privrednih subjekata u sferi razmene, prilikom formiranja tržišne cene, pa se s’obzirom na različitost uslova i ponašanja formiraju različiti tipovi konkurencije.
U širem smislu, konkurencija je ukupnost produkcionih odnosa koji se izražavaju razmenom i prometom.
Tržišne strukture u savremenim privredama karakteriše nekoliko vrsta konkurencije: monopol, oligopol, polipol.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari