Obaveze i nadležnosti rukovodioca u javnom sektoru na primeru Direkcije za naknadu štete
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio majicivan100udg 19. mart 2015. Prijavi dokument
1. Uvod
Definicija tržišta, objašnjenje njegovog postojanja i glavnih aktera koji ga čine, uvešće nas u tematiku monopsona.
Tržište predstavlja svako organizovano povezivanje ponude i tražnje. Tržište je prostor, mesto ili područje na kojem se sreću ponuda i tražnja različitih roba i usluga. S toga su ponuda i tražnja glavni stubovi tržišta.
Ponuda predstavlja ukupnu količinu roba ili usluga koja se u odrđenom periodu i pod određenim uslovima nudi na tržištu . Učesnici tržišta na strani ponude nazivaju se ponuđači.(B. D. Janjić i V. Radun, 2007:151).
Tražnja obuhvata ekonomske subjekte (preduzeća, domaćinstva i državu) koji izlaze na tržište sa namerom da ponude određene robe i usluge. Učesnici tržišta koji čine tražnju zovu se potražioci.
Tržište se može podeliti:
• Prema teritoriji koju zauzima (lokalno tržište, regionalno tržište,nacionalno tržište, međunarodno tržište,makroregionalno tržište i svetsko, tj. globalno tržište)
• Prema predmetu razmene ( tržište roba i usluga, tržište valuta i deviza, tržište hartija od vrednosti, tržište kredita, tržište faktora proizvodnje)
• Prema vrsti robe ( tržište sredstava za proizvodnju, tržište sredstava za potrošnju, tržište usluga i tržište sirovina i retromaterijala)
• Prema konkurenciji (slobodno, monopolsko, administrativno, ograničeno)
• Prema položaju kupca i prodavca (tržište kupaca i tržište prodavaca)
2. Konkuencija kao tržišno stanje
U zavisnosti od broja prodavaca i kupaca, postoje dva (2) modela tržišnih stanja:
1. Savršena konkurenacija – situacija kod koje se javlja veliki broj prodavaca i kupaca. Linija potražnje u ovoj situaciji je horizontalna. Međutim, stanje savršene konkurencije danas ne postoji.
2. Neasvršena ili nepotpuna konkurencija – situacija kada imamo mali broj prodavaca i kupaca. U ovoj situaciji , jedan ili više subjekata mogu uticati na formiranje cena i količinu robe koja se nudi ili traže. Obično u ovakvoj situaciji imamo ograničeni broj privrednih subjekata ali koji određuju cene i količinu robe. U nepotpunoj konkurenciji, postoji snažan uticaj državne intervencije. Postoje sledeće vrste nesavršene konkurencije na strani tražnje:
a) Monopol – stanje gde celokupnu ponudu kontroliše samo jedno preduzeće. Monopol se naziva monopol kada se pojavljuje na strani ponude, a monopson ako se nalazi na strani tražnje.
b)Duopol – oblik nesavršene konkurencije gde celokupnu ponudu kontrolišu dva (2) preduzeća
v) Oligopol- tržišna forma nesavršene konkurencije gde mali broj preduzeća međusobno konkuriše u celokupnoj ponudi, odnosno celom tržištu.
Način ponašanja učesnika (organizacija) koji imaju sposobnost da ponude slične proizvode i usluge na tržištu, naziva se konkurencija.
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Objavio nemanja20 25. mart 2024.
Objavio pupovic95 13. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.