Odlomak

Uvod

Za izradu ovog projekta izabrao sam temu motivacija iz nekoliko razloga. Jedan od razloga je što sam u dosadašnjem školovanju već dosta slušao o motivaciji i njenom uticaju, drugi razlog je što imam par drugara koji su zaposleni u nekim  stranim firmama pa imam dosta saznanja o tome kako se u tim kompanijama vrši motivacija, a to je zaista jedan, za ove ovde prostore, nesvakidašnji način. Stoga u ovom projektu ću koristiti saznanja iz literature i samu literaturu, a i kroz ceo projekat ću pokušati da navedem dosta primera iz realnog života.

Motivacija se može definisati kao proces pokretanja, usmeravanja i održavanja ljudskog ponašanja ka određenom cilju. Osnovni proces motivacije bazira na tri elementa: potreba, pokret, nagrada. Potreba predstavlja stanje nedostatka ili psihološkog odnosno fiziološkog debalansa. Na primer, u ljudskom telu postoji nedostatka vode ili neke hrane. Potrebe mogu biti urođene ili stečene. Pokret predstavlja akciju koju čovek preduzima da bi otkolnio nedostatak. I na kraju, nagrada predstavlja postizanje onoga čime se nedostatak može otkloniti i neutralisati tenzija.

Motivacioni procesi uspostavljaju odnos idividue sa sredinom koja je okružuje. Potrebe pripadaju individui, a ciljevi koji zadovoljavaju te potrebe nalaze se u spoljašnjoj sredini, tako da se motivacija može smatrati relacionim procesom. Vrsta potrebe koja se u određenom trenutku aktivira i situacija u kojoj je moguće zadovoljiti tu potrebu su od suštinskog značaja za usmeravanje i ponašanje idividue.
Pošto je ovo projekat iz predmeta osnove menadžmenta, usresrediću se na motivaciju u menadžmentu i u kompanijama. Motivacija je jedna od najvažnijih tema u menadžmentu. Razlog je veoma jednostavan. Organizacije ostvaruju ciljeve tako što zaposleni i menadžeri u njima ostvaruju svoje radne učinke. Ostvarivanje učinaka zaposlenih i menadžera je rezultat tri ključna faktora: sposobnosti zaposlenih da ostvare učinak, šanse zaposlenih da ostvare učinak i volje ili motivacije zaposlenih da ostvare učinak.

 

 

 

 

Teorije motivacije

U menadžment literaturi su poznate brojne teorije motivacije. One objašnjavaju šta ljude motiviše na rad i kako se taj proces motivacije odvija. Sve te teorije se dele na dve grupe: teorije sadržaja i teorije procesa. Teroije procesa, kao što sama reč kaže, nastoje da otkriju proces, putem kojeg se čovek motiviše na preduzimanje određene aktivnosti. One nastoje da odgovore na pitanje: kako se pokreće ljudsko ponašanje? Nasuprot njima, teorije sadržaja nastoje da odgovore na pitanje: šta pokreće ljudsku aktivnost? One su usmerene na otkrivanje potreba i motiva koji pokrću ljude u preduzećima na ovakvo ili onakvo ponašanje. Ja ću u ovom poglavlju spomenuti samo neke od najvažnijih i najpoznatijih teorija motivacije.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari