Mrežne organizacije
Mrežne organizacije
1.1. Uticaji okruženja na nastanak mrežnih organizacija
Osnovna karakteristika današnjeg okruženja je nestabilnost tj. turbulentnost. Organizacije da bi opstale, moraju biti fleksibilne. U cilju ostvarenja konkurentske prednosti i u cilju opstanka na tržištu, organizacije se udružuju na razne načine i ponovo je pažnja usmerena ka ljudima.
Menažeri shvataju da su im potrebne fleksibilne organizacije koje mogu da isporuče proizvode i usluge visokog kvaliteta i koje podržavaju internu kooperaciju.
Osnovni trend novih organizacija jeste smanjivanje (downsizing). Međutim, pitanje je na koji način smanjiti organizaciju. Značajnu pomoć kod rešavanja ovih problema obezbedio je koncept lanca snabdevanja koji je definisao Porter
1.2. Koncept lanca vrednosti
Analiza lanca vrednosti omogućila je izdvajanje osnovnih aktivnostikoje organizacija koristi za projektovanje, proizvodnju, trgovinu i distribuciju svojih proizvoda ili usluga. Te aktivnosti su osnovne konkurentske prednosti.
Lanac vrednosti je projektovan da prikaže ukupnu vrednost organizacije. Postoje :
- primarne aktivnosti (uključuju kreiranje proizvoda, njegovu prdaju, transfer do kupca i postprodajne usluge)
- aktivnosti podrške (podržavaju osnovne aktivnosti i jedna drugu, uključuju obezbeđenje kvaliteta, razvoj tehnologije, upravljanje ljudskim resursima i infrastruktura firma)
Primarne aktvnosti:
- ulazna logistika (uključuje skladištenje, rukovanje materijalom, …)
- operacije (transformišu ulaze u finalne proizvode)
- izlazna logistika (skladištenje i distribucija proizvoda do kupca)
- marketing i prodaja (daju razlog kupcu za kupovinu)
- usluge (povećavaju ili održavaju vrednost)
Aktivnosti podrške:
- nabavka (odnosi se na kupovnu funkciju)
- razvoj tehnologije (uključuje inžinjering i razvoj procesa – po Poteru)
- upravljanje ljudskim resursima (zapošljavanje, obuku, razvoj, … ljudskih resursa)
- infrastruktura firme (opšte menadžerske aktivnosti: održavanje, planiranje , …)
- obezbeđenje kvaliteta (uključuje praćenje, isptivanje, proveravanje …)
Iako definisanje aktivnost zahteva proces disagregacije, lanac vrednosti nije serija nezavisnih već sistem međusobno zavisnih aktivnosti. Svaka aktivnost je povezana i zavisi od prethodne „uzvodne“ aktivnosti i utiče na narednu „nizvodnu“ aktinost.
Suština primene lanca vrednosti kod izgradnje mrežnih organizacija jeste da organizacija može da sagleda sve aktivnosti koje obavlja i da zadrži one koje su primarne, a za koje je ona kompetentna (obavlja ih brže i jeftinije od drugih organizacija). Ostale aktivnosti dislociraju se na druge organizacije koje su kompetentnije za njihovo obavljanje.
Više u Menadžment
Liderstvo, menadžment i organizaciono ponašanje
- Liderstvo u nastavi
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Učiteljski fakultet · Beograd
- 15 stranica
Organizacija događaja u hotelijerstvu-studija slučaja hotela “Hyatt Regency” Beograd
- Turističko poslovanje
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 37 stranica
Praktična nastava Eliksir Zorka mineralna đubriva d.o.o.
- Stručna praksa 1
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 11 stranica
Više u Skripte
Virtuelna komunikacija i kultura
- Komunikacija i kultura
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 6 stranica
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Didaktika
- Didaktika
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 18 stranica