Odlomak

1.UVOD:
Istraživanjem govora i jezika sa različitim ciljem bavi se više naučnih disciplina,dajući svoj doprinos razumevanju govora kao najsloženijeg i najsavršenijeg simboličkog sistema u ljudskoj komunikaciji.Da bi se govor pojavio i razvijao,nužno moraju biti zadovoljeni primarni biološki uslovi – Zrelost CNS-a i govornih organa,koji obezbedjuju normalan psihomotorni razvoj,tj.razvoj sposobnosti za govor, i uslov koji se odnosi na uticanje spoljašnje sredine.To znači da je govor bio-psiho-socijalna funkcija ,pa se i govorni poremećaji posmatraju u tom složenom sklopu.Pod govornim poremećajima uopšteno,podrazumevaju se sve smetnje u govornom funkcionisanju koje na bilo koji način remete verbalnu komunikaciju,bez obzira čime su uslovljeni i kako se ispoljavaju.
U nerazvijenost govora spade nekoliko govornih poremecaja:
• Alalija
• Razvojna disfazija
• Dislalije
• Primarno mucanje
• Disleksija

2.TEORIJSKI DEO

2.1. ALALIJA
Alalija je dečji govorni poremećaj koji se ispoljava u nesposobnosti usmenog sporezumevanja sa okolinom.Ili,ako govor deteta nije razvijen,onda se takva pojava naziva alalijom.Reč alalijaje složena od grčkih reči a,što znači ne, i lalija,što znači govor.U logopedijia reč označava nemost,odnosno nesposobnost usmenog opštenja s ljudima.Etiološki ovaj govorni poremećaj je centralnog porekla,što znači da u njegovoj pojaviučestvuju izvesni faktori koji u manjoj ili većoj meri oštećuju centralni nervni sistem,naročito govorne oblasti u kori malog mozga onemogućujući time normalni razvoj govora.Kod većine alalične dece čulo sluha,govorni organi i inteligencija su normalni.Sporazumevanje ove dece sa okolinom mahom se obavlja gestovnim i mimičkom znacima.
SIMPTOMI (ili kako prepoznati alaliju)
Senzorna alalija
• ne govore ili nedovoljno govore za svoj uzrast
• neka deca su ćutljiva, povučena u sebe i nedruželjubiva, a druga su plašljiva, plačljiva sa povremenim napadima vriska i drugim oblicima neadekvatnog ponašanja
• imaju kratkotrajnu pažnju i nezainteresovana su
• ne razumeju govornu poruku i ne komuniciraju
• neka od njih izgrade potpuno nerazumljiv govor za okolinu
• govor koji čuju oko sebe liči im na šum iz kojeg ona nisu u stanju da izdvoje pojedine glasove i reči, niti da shvate smisao verbalne poruke
• njihova frustracija i ponašanje proizilaze iz nemogućnosti komunikacije. S obzirom da ne percipiraju govor sredine, nisu u stanju ni da ga razviju iako ne postoje nikakve neurološke ili anatomske smetnje na perifernim govornim organima.
Motornaalalija
• imaju teškoće u ekspresivnom govoru
• razumeju govor sredine u kojoj žive
• imaju delimično izgrađen unutrašnji govor
• komuniciraju gestovima ili sa nekoliko dvosložnih reči
• raspolažu vokalima koji nisu diferencirani, pojedinim plozivima ili nazalima
• neka od ove dece ispoljavaju stalni nemir, dekoncentraciju i slabo interesovanje za reč.
UZROCI
– Neurološki uzroci:
– povrede CNS-a
– infektivne bolesti majke
– toksična trovanja
– intrakranijalna krvarenja
– asfiksija i anoksija
– RH ikopatibilija
– hiperbilirubinemija

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari