Odlomak

1.UVOD

Jedna od ključnih odrednica drumskog saobraćaja svake države je i sigurnost u saobraćaju. U svakoj je ljudskoj aktivnosti prisutan rizik, no daleko najveći je upravo u drumskom saobraćaju, u kojem učestvuje praktično svaki čovek. Automobil i s njim povezane društvene vrednosti simboli su tehnološki razvijenih društava, ali upotreba automobila i drugih vozila prouzrokuje nesreće u saobraćaju koje automobilski napredak čine dvosmislenim. Drumski saobraćaj i sigurnost stoga zaslužuju pažnju ne samo na tehničko-tehnološkoj, organizacijskoj i ekonomskoj osnovi, nego i na osnovi društvene etike i individualnih vrednosti.
Putevi i ulice nas povezuju s kućom, školom, radnim mestom, igralištem, bioskopom, pozorištem, s prijateljima i rođacima u gradu i u selu. Na ulicama i drumovima smo pešaci, biciklisti, motoristi, putnici i vozači u svojim automobilima, autobusima i tramvajima. Svi smo učesnici u saobraćaju. Učesnika u saobraćaju ima danas tako mnogo da jedva prolaze jedni pored drugih, ponekad se i guraju, pa i ljute jedni na druge. Uvek u takvoj žurbi brzina kretanja može biti uzrokom opasnosti koje ugrožavaju ljudske živote. Pešak je osoba koja učestvuje u saobraćaju , a ne upravlja vozilom, niti se prevozi u vozilu ili na vozilu, osoba koja sopstvenom snagom gura ili vuče ručna kolica, zaprežno vozilo ili motorno vozilo, dečije prevozno sredstvo, bicikl ili prevozno sredstvo na sopstveni ili motorni pogon za osobe s invaliditetom ili starije osobe, ako se pritom kreće brzinom čovečjeg hoda, kao i osoba koja klizi klizaljkama, skijama ili sankama ili se vozi na rošulam, skejt bordu i sl.
Pešak je ravnopravan učesnik u saobraćaju kao i vozilo.Najveći deo ukupnog saobraćaja otpada na pešake,pa su zato oni i najugroženija grupa učesnika u saobraćaju. Najveće opasnosti im prete od strane vozača motornih vozila sa kojima se susreću u zajedničkom saobraćajnom prostoru. Saobraćajna sigurnost pešaka na zajedničkim saobraćajnim površinama je u najvećoj meri zavisna od pravovremene i dovoljne obaveštenosti vozača motornih vozila i o meri poštovanja regulacije saobraćaja. Standardna saobraćajna signalizacija često nije dovoljna.
Svake godine u saobraćajnim nesrećama pogine 1,2 miliona ljudi širom sveta, a 20-50 miliona bude povređeno. Ovo je jedan od vodećih uzroka smrtnih ishoda, a do njih najčešće dolazi zbog neprilagođene brzine, nekorišćenja sigurnosnih pojaseva i sedišta za decu, vožnje pod uticajem alkohola i opojnih sredstava, nenošenja kacige, itd.Posebnu rizičnu grupu pešaka predstavljaju deca i mladi. Deca i mladi se na svom svakodnevnom putu prema školi, odnosno iz škole susreću sa opasnostima zbog drugih učesnika u saobraćaju. Najveće opasnosti im prete od strane vozača motornih vozila sa kojima se susreću u zajedničkom saobraćajnom prostoru. Deca se u saobraćaju, zbog specifičnih ličnih i fizioloških osobina, ponašaju drugačije od odraslih ljudi. Njihov vidni ugao je manji, sporije reaguju na brze promene u saobraćaju, percepcija opasnosti i reakcija na opasnost bitno je smanjena zbog fizičke i psihičke nezrelosti. Zbog toga je potrebno posebnu pažnju posvetiti planiranju i opremanju puteva, koje svaki dan koriste deca i mladi. Te puteve je potrebno opremiti tako da postanu zanimljivi za decu i da pritom održavaju pažnju prilikom kretanja u saobraćaju. Svojim vizuelnim izgledom trebaju biti privlačni za decu, istovremeno upozoravati vozače motornih vozila da voze opreznije po saobraćajnim površinama gde je povećana koncentracija dece pešaka. U poslednjoj deceniji belezi se nagli porast broja automobila na nasim ulicama sto izaziva veliku guzvu i kolaps u saobracaju, to dovodi do nervoze svih ucesnika u saobracaju, a posledica su veliki broj saobracajnih nesreca, i to sve vise njih sa smrtnim ishodom. U posebno ne povoljnom polozaju su pesaci, kao najugrozenija kategorija ucesnika. Guzve na pesackim prelazima, cesto na postovanje saobracajnih propisa u pravu prvenstva pesaka, sve to utice da pesaci kao slabiji trpe jace koji nikako ili pak retko ispostuju pesaka. Pogotovo su kriticni pesacki prelazi preko vecih raskrsnicaa i bulevara, gde se neretko desava da aplsolutno niko od vozaca ne stane da propusti pesaka, gde su pesaci prepusteni sami sebi i na sopstvenu odgovornost traze povoljnu priliku kako bi presli pesacki prelaz koji je vidno obelezen, ali koji se ne postuje. Kao posledica toga svakodnevno se mogu cuti vesti o nesrecama, gde je veoma veliki broj onaj u kojima su pesaci zrtve.

2.FAKTORI BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA

Bezbednost u saobraćaju je naučna disciplina koja izučava međuzavisnost saobraćajnog i drugih procesa u društvu sa jedne, i štetnih posledica saobraćaja, sa druge strane. Izučava i pokušava otkriti zakonitosti nastanka štetnih posledica saobraćaja, u cilju optimizacije saobraćajnog procesa i smanjivanja štetnih posledica. Bezbednost saobraćaja pripada saobraćajnoj nauci.
Bezbednost saobraćaja nije nezavisna, niti izolovana naučna disciplina, ni u pogledu predmeta izučavanja, ni u pogledu metoda istraživanja.
Ona se uveliko oslanja na dostignuća i znanja prirodnih, tehničkih i društvenih nauka. Bezbednost saobraćaja je posebno povezana sa drugim naučnim disciplinama koje pripadaju saobraćajnoj nauci. Ona uveliko koristi dostignuća ostalih naučnih disciplina saobraćajne nauke: organizacije saobraćaja, integralnog transporta,. saobraćajne logistike, regulisanja saobraćaja, saobraćajne psihologije, saobraćajnog prava itd.Na saobraćaj kao celinu deluju četiri osnovna faktora, iz čega proizilazi da na bezbednost u drumskom saobraćaju deluju četiri osnovna elementa: čovek, vozilo, put i okolina. Postoje različita mišljenja o tome u kom procentu učestvuje faktor čovek, vozilo, put ili okolina na događanje saobraćajnih nezgoda, a to se zasniva na zvaničnim ili nezvaničnim statističkim podacima.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 16 stranica
  • Saobraćajni sistemi Mico Babic
  • Školska godina: Mico Babic
  • Seminarski radovi, Skripte, Saobraćaj
  • Bosna i Hercegovina,  Banja Luka,  UNIVERZITET SINGERIJA - Fakultet za poslovnu ekonomiju  

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari