Odlomak

1.Definicija portala
Portali su web sajtovi koji služe kao dobra početna tačka za pretragu materijala i aktivnosti u vezi sa određenim sferama i oblastima interesovanja. Oni omogućavaju korisniku da pronađe precizne linkove ka sajtovima koji se detaljnije bave određenim temama i informacije u vezi sa njima.
Tipično portal je web stranica sa mapom linkova prema određenim temama ili poljima interesovanja, podeljenim u kategorije. Pored toga, na portalu se mogu naći pretraživač, čet, onlajn igrice, aplikacija za vesti i raznovrsne sadržaje.

Portali se mogu klasifikovati u dva opšta tipa:
• horizontalni i
• vertikalni.

Horizontalni portali nude veliki broj usluga, aktivnosti i sadržaja. Pored direktorijuma sa linkovima o određenim temama, mogu vam obezbediti sadržaje kao što su vesti, vremenska prognoza, informacije o finansijama i linkovi za sadržaje popularne kulture, poput filmova i muzike. Yahoo! na adresi http://www.yahoo.com/ je verovatno najpoznatiji primer.

Vertikalni portali pružaju veliki broj sadržaja namenjenih tačno određenoj grupi korisnika, na primer obrazovnim radnicima, medicinarima, ekonomistima itd. Najbolji primer obrazovnog vertikalnog portala je obrazovni portal Ujedinjenih nacija na adresi: http://www.un.org/Pubs/chronicle/eosportal_index.asp .
2.Čemu služe portali?
Portali su polazna tačka u istraživanju određene teme. Pretraga informacija na internetu je slična korišćenju tradicionalne biblioteke. Pretrage se moraju vršiti metodično, a portal vam može pomoći tako što nudi teme, već izdeljene po logičkim kategorijama.

Portali omogućavaju da se širina i sadržaj određene oblasti osmotre kroz kategorije različitih tema koje je čine. Na primer, u oblasti nauke, u okviru biologije možete naći podvrste poput okeanografije i botanike. Isto tako kategorija istorije umetnosti predstavlja široko polje u okviru predmeta same istorije.

Portali često zavise od sponzorstava i reklama pa u skladu sa tim promovišu određene proizvode i usluge. Važno je da imate na umu da linkovi koje možete naći na portalima odražavaju skup vrednosti neke određene grupe, sponzora ili autora portala.
Neki portali traže od vas da se učlanite ili registrujete, a to može da se plaća. [1]
3. Prednosti i karakteristike portala
Analizirajući sadržaje na portalima mogu se definisati sledeće prednosti u odnosu na nestruktuirane baze podataka:

• inteligentna integracija i pristup sadržajima, aplikacijama i raznim informacijama
• poboljšana komunikacija i saradnja između korisnika
• objedinjen, trenutni pristup svim vrstama informacijama
• obezbeđena sigurnost podataka
• moguća identifikacija licenciranih korisnika
• brza, jednostavna modifikacija i održavanje sadržaja na stranici.

Portale, danas, kreiraju pojedinci, organizacije, škole, fakulteti, ministarstva, države, kulturno-istorijske, zabavne i sportske organizacije i dr.
4. Razvoj ličnih portala
Sredinom devedesetih godina, zahvaljujući rastu broja WEB pretraživača, mnoga su se preduzeća trudila da kreiraju, kupe ili nabave vlastiti portal, kako bi dobili udeo u ukupnom profitu tržišta na Internetu. Kompanija America Online lansirala je svoj portal Netscape , Walt Disney Company Go.com. Mnogi su portali inicijalno počeli kao web direktoriji, popisi datoteka (npr. Yahoo!) te tzv. alati za pronalaženje podataka (Excite, Lycos, AltaVista, Hotbot).
Osnovni cilj širenja usluga na Web portalima bio je osigurati korisničku bazu podataka te produžiti vreme koje su korisnici provodili na određenom portalu. Usluge koje su zahtevale registraciju korisnika za besplatnu e-mail adresu, vlastito prilagođavanje izgleda i mogućnosti, te sobe za razgovor (chat rooms), kao i igre, vesti te e-pošta, uveliko su doprinele rastu korisnika portala. Veliki broj portala koji su stvoreni među prvima, danas više ne postoje, a neki kao što je npr. Yahoo!, postali su uspešniji, sveobuhvatniji i za korisnike mnogo upotrebljiviji.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari