Odlomak

Uvod
Strategija kao izraz je nastala u Atini oko 500 god pre Hrista. Reč je nastala iz dve reči stratos (vojska) i agein (voditi) pa tako reč strategos u prenesenom značenju znači uspešnost vodjenja vojske.
Strateški menadžment je nastao kao posledica činjenice da se u drugom delu 20 veka nije više mogao ignorisati sve veći uticaj eksternog okruženja u procesu donošenja dugoročnih odluka. Posle drugog svetskog rata velika preduzeća su postala svesna potrebe za novim oblikom menadžmenta koji je nazvan strateški menadžment. Velike kompanije su u tom periodu shvatile značaj strateškog menadžmenta i pokrenule velika ulaganja u istraživanje nastavnih planova.
Jedna od ključnih promena nastala je 70-tih god kad su se povezali predmeti „dugoročno planiranje“, „menadžment novih poslova“, „ planiranje i programiranje“ i „poslovna politika“ pa je došlo do promene imena u strateški menadžment.
Strategija se shvata kao odluka kojom se daje pravac rasta i razvoja na domaćem i medjunarodnom tržištu. Strategija zahteva promenu organizacione strukture. Svrha strategije je izbor poslovne delatnosti, alokacije resursa i stvaranje održive konkurentske prednosti.
U cilju da se bliže upoznamo sa strategijskim menadžmentom bitno je pomenuti nekoliko njegovih karakteristika:

  • To je proces kojim se jedna grupa ljudi usmerava i koordinira aktivnost drugih ljudi na ostvarivanju zajedničkih ciljeva
  • Tim procesom se sa i preko ljudi sa efikasnom upotrebom drugih ograničenih resursa nastoje efektivno ostvariti ciljevi preduzeća u dinamičnoj poslovnoj sredini.
  • To se vrši kroz faze planiranja, organizovanja, vodjenja i kontrole kojima se određuju ciljevi, politike, strategije i pojedinačni planovi.

 

 

 

 

Evolucija strateškog menadžmenta

Osnovni zadatak strateškog menadžmenta je da preduzeću omogući racionalno i blagovremeno reagovanje na promene u bližem i daljem okruženju u kome preduzeće obavlja svoju aktivnost. Stručnjaci smatraju da je važno preduzeću obezbediti vitalnost u dinamičnom okruženju jer se na taj način stvaraju šanse i načini korišćenja.
Strateški menadžment je kontinuiran proces koji neprestano traje u preduzeću. U strateškom odlučivanju se vodi računa o upotrebi resursa i usmeravanju funkcionalnih aktivnosti. Strateške odluke donose top menadžeri koji na osnovu tih odluka preduzimaju aktivnosti radi postizanja ciljeva.
Evolucija strategijskog menadžmenta se može utvrditi kroz razvojproizvodno poslovnog planiranja. Postoje 4 faze evolucije:

  • Bazično finansijsko planiranje
  • Planiranje zasnovano na predviđanju
  • Eksterno orjentisano planiranje
  • Strategijski menadžment

Bazično finansijsko planiranje je karakteristično za mala i srednja preduzeća.Glavna karakteristika ove faze je fokus na ostvarenje godišnjeg budžeta. Planiranje zasnovano na predviđanju je pogodna kada su uslovi takvi da omogućavaju ekstrapolaciju u prošlosti u budućnost. Predviđanje u ovoj fazi se obavlja statičkom alokacijom resursa. Eksterno orjentisano planiranje je karakteristično za složena preduzeća koja poznaju suštinu tržišnog poslovanja.Karakteriše ga dinamična alokacija resursa.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari