Odlomak

Uticaj motivacije na učinak organizacije

1.Uvod

Organizacija je kompleksan skup koji čine ljudi, sredstva za rad i predmeti rada u međusobnoj interakciji, koji imaju za cilj da ispune zadatke i preko njih ostvare svoje potrebe. Uspeh organizacije, ostvarenje cilja i kvalitet obavljenog posla zavisi od velikog broja činioca, a glavni akcenat je na samom čoveku, tj na zaposlenom radniku. Menadžment ljudskih resursa je deo nauke o organizaciji, koja se bavi proučavanjem svih aspekata zaposlenosti u organizaciji Ujedno je i važna upravljačka funkcija u organizaciji koja se poslednjih godina suočava sa brojnim izazovima, usled globalizacije, brzih tehnoloških promena u demografskoj kulturi isl.

Jedna od materija koju obrađuje menadžment ljudskih resursa, jeste proučavanje veze između čoveka, posla kojim se bavi i uslovima rada; motivacija i njen uticaj na učinak preduzeća, koja je ujedno i tema ovog seminarskog rada. Tema je izabrana iz razloga bitnosti kako za  zaposlene u organizacijima, jer utiče na njihov rad i rezultate, ličnu satisfakciju, dalji napredak u poslu; tako i za organizacije, jer povećava produktivnost, kvalitet urađenog posla, uspešno ostvarenje zadataka organizacije.

Motivacija za rad dominantni je problem u području upravljanja ljudskim potencijalima. Bitan razlog potrebe koncipiranja radne motivacije jeste potreba razumevanja mehanizama ponašanja kao osnove za izgradnju sistema motivisanja. Jedan od ključnih strategijskih zadataka menadžera danas postaje uspešno upravljanje ljudskim potencijalima i u kontekstu toga izgradnja kompletnog sistema motivacije.

Ljudi, njihove potrebe, motivacija i zadovoljstvo postaju središtem pažnje menadžmenta ljudskih potencijala, budući da se shvatilo da ljudski kapital predstavlja glavno oruđe konkurentske sposobnosti i prednosti na globalnom tržištu. Preduzeća u kojima se shvatilo da su ljudski potencijali jedni od osnovnih faktora uspeha preduzeća uspešnija su od preduzeća u kojima postoji loša uprava koja još nije shvatila značaj ljudskih potencijala i tehnika motivacije. Usavršavanje i trening zaposlenih, stvaranje ugodnog okruženja u preduzeću,  pravedan platni sistem, zadaci su koje uspešno sprovode kako bi stvorili povoljne motivacijske osnove za svakog zaposlenog.

2.Motivacija
2.1.Motivacija – pojmovno određenje

,,Motivacija je ono što te pokreće. Navika je ono što te drži na putu ka cilju.’’
Džim Ron

Motivacija se može definisati kao proces pokretanja, usmeravanja i odražavanja ljudskog ponašanja ka određenom cilju.
Motivacija je psihološka karakteristika ljudi koja je u direktnoj uzročno-posledičnoj vezi sa stepenom individualne predanosti. Motivacija se najkraće može definisati kao unutrašnja volja, želja koja nas podstiče da delujemo, obično u smeru ostvarenja određenog cilja.
Ljudsku aktivnost pokreću motivi, usmeravaju je i održavaju sve dok se aktivnost ne ispuni. Motivacija je jedna od najvažnijih tema u menadžmentu zato jer organizacije ostvaruju ciljeve putem radnih učinaka i rezultata zaposlenih i menadžera. Da bi zaposleni ostvarili svoje radne učinke moraju biti zadovoljena tri osnovna faktora a to su:

  •  sposobnost zaposlenih da ostvare učinak
  •  šanse zaposlenih da ostvare učinak
  •  motivacija zaposlenih da ostvare učinak

Prvi faktor, sposobnost zaposlenih da ostvare učinak se postiže obrazovanjem i treningom.
Drugi faktor, šanse zaposlenih da ostvare učinak, pruža organizacija i organizaciona struktura preduzeća.Ipak, i pored toga što je zaposleni obučen da obavi radni zadatak i što mu organizacija omogućuje da zadatak uspešno obavi – ništa od navedenog nema smisla ukoliko zaposleni nije motivisan da zadatak ostvari.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari