Odlomak

UVOD

Upravljanje poslovanjem predstavlja univerzalni proces u modernom industrijskom svijetu, odnosno kontinuiranu aktivnost u savremenom preduzeću. U svakom preduzeću donose se najraznovrsnije poslovne odluke, koordiniraju različite aktivnosti, postupa se sa ljudima i komunicira sa okruženjem. Veliki broj upravljačkih aktivnosti ima svoje karakteristične  prilaze za rešavanje specifičnih problema. Uslijed toga, iako se na nivou preduzeća može govoriti o jedinstvenom upravljanju poslovanjem, upravljački sistem svakog preduzeća predstavlja zapravo integralni skup više upravljačkih podsistema. Upravljački sistemi jesu funkcije preduzeća, kojima se isto tako mora upravljati.

 

 

1.    UPRAVLJANJE KAO PROCES

Upravljanje postaje sve važnijim od momenta kada rad postaje sve specijalizovaniji, a broj operacija se povećava, dok razvoj novih tehnologija stvara i probleme i dileme u poslovanju. Isto tako i kompleks medjuljudskih odnosa u uslovima razvoja novih tehnologija konstantno dovodi do novih izazova za funkciju upravljanja. I upravo zbog naglog povećanja značaja upravljanja u preduzeću, mnoga istraživanja u različitim disciplinama koncentrišu se prije svega na problematiku upravljanja u preduzeću. Rezultat svih tih napora i različitih pristupa upravljanju, jeste i doprinos računovodstva, finansija, marketinga, psihologije i drugih naučnih disciplina (a u isto vrijeme i funkcija u preduzeću) poboljšavanju načina razmišljanja i postavljanju novih odnosa u oblasti upravljanja.
Savremeno upravljanje poslovanjem preduzeća je rezultat sinteze i primjene znanja i analitičkih pristupa razvijenih u brojnim naučnim disciplinama. Uslijed toga je i jedan od centralnih problema u upravljanju preduzećem sadržan u uspostavljanju ravnoteže-balansa, izmedju različitih pristupa upravljanju, s jedne strane i potrebe primjene prikladnog koncepta u specifičnim situacijama koje iziskuje odredjeni problem, s druge strane.

Efikasno upravljanje podrazumjeva postojanje sljedećih preduslova:
•    konkurentsko tržište proizvoda ili usluga,
•    dominaciju ekonomske nad društvenom ulogom preduzeća,
•    profesionalizam u obavljanju menadžmentske aktivnosti,
•    postojanje korporativne organizacije i
•    postojanje tržišta dionica.

Za razumjevanje procesa upravljanja (menadžmenta) značajno je indentifikovanje  osnovnih funkcija koje zajedno čine ovaj proces. Pri tome, različiti autori nude različite nazive za funkcije upravljanja. No, može se reći da je sasvim prihvatljivo  mišljenje J. Masia koji govori o sedam aktivnosti upravljanja:
1.    O d l u č i v a nj e – proces izbora izmedju alternativnih akcija (odluka);
2.    O r g a n i z a c i j a – proces odredjivanja strukture i alokacije poslova;
3.    K a d r o v a nj e – proces selekcije, probnog rada i promocije kadrova;
4.    P l a n i r a nj e – proces u kome rukovodilac anticipira budućnost i pronalazi alternativne poteze koje može povući u poslovanju;
5.    K o n t r o l i s a nj e – proces mjerenja tržišnih karakteristika i vodič ka ostavrenju osnovnih ciljeva preduzeća;
6.    K o m u n i c i r a nj e – proces u kome se ideje prenose  drugim radi realizacije planiranih poslovnih rezultata; i
7.    V o dj s t v o – proces u kome se obavlja subordinacija radi ostvarenja zajedničkih ciljeva.
Medjutim, ne treba izgubiti iz vida činjenicu da svaka organizacija zapravo predstavlja skup različitih pojedinaca i grupa pojedinaca; da svaki pojedinac ima svoje potrebe i razloge ulaska u organizaciju, da se potrebe mjenjaju, kako pojedinca tako i grupe; da vodjstvo preduzeća mora težiti da zadovolji sve različite potrebe, pobude i razloge svih pojedinaca i grupa (radnika, akcionara, kreditora, kupaca i dr.); da zadovoljenje svih ovih potreba mora biti praćeno i efikasnošću i efektivnošću organizacije.
Očigledno je da je proces upravljanja poslovanjem veoma složen jer traži od rukovodioca da podjednako dobro organizuju proces poslovanja, izaberu prave kadrove, motivišu ih na efikasan rad, planiraju realno i profitabilno poslovanje, komuniciraju sa zaposlenima, kontrolišu proces poslovanja i donose operativne i strateške poslovne odluke.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari