Društveni proizvod per capita
1. UVOD
Ekonomija se kao i sve druge nauke, proučava na različitim nivoima. Proučavanje možemo vršiti na tržištima određenih roba i usluga, međudržavnim tržištima, ali i na nivou svakog domaćinstva pojedinačno, te na relaciji domaćinstva i preduzeća. Može se proučavati kroz sagledavanje privrede u cjelini koja je skup svih aktivnosti svih donosioca odluka na svim tržištima.
Ekonomska nauka se tradicionalno dijeli na dva područja:
• mikroekonomiju,
• makroekonomiju.
Mikroekonomija je dio ekonomske nauke koja izučava pojedinačne ekonomske pojave tj. pojedinačne veličine i aktivnosti, djelovanje pojedinaca i preduzeća, proizvođača i potrošača. Mikroekonomija se bavi proučavanjem funkcionisanja i organizovanja preduzeća, veličina i struktura troškova proizvodnje, formiranja i raspodjele dobiti preduzeća, formiranja i trošenja plata radnika itd.
Makroekonomija je dio ekonomske nauke koja izučava pojave, procese i odnose društvene proizvodnje kao cjeline. U makroekonomiji se ekonomske veličine svode na mali broj zajedničkih agregata kao društveni proizvod, nacionalni dohodak, ukupna zaposlenost, ukupne investicije, ukupna potrošnja i slično.
Ekonomija se proučava radi svetlosti, kojom ona predmet obasjava…Lice koje nikada nije na sistematski način proučavalo ekonomiju hendikepiranmo je čaka i kada samo o tim pitanjima misli i takav čovek liči na gluvog koji pokušava da uživa u simfoniji…1
Zašto je Samuelson napravio ovakvo poređenje kada je govorio o ekonomiji? Zato što se ekonomija ukupno može definisati kao nauka o efikasnom privređivanju i samo ona ekonomija koja je utemeljena na znanju može da bude efikasna.
1. Babić, Slobodan.; Milićević, Dragiša. Banja Luka: Pravni fakultet, 2005. god., str.14
Naziv ekonomija vodi porijeklo od grčke riječi oikos što znači gazdovanje, privređivanje i nomos odnosno pravilo, red, zakon. Dakle, nauka koja svakog pojedinca može naučiti da privređuje u sopstvenu korist i da domaćinstvo vodi efikasno, do najvećih tržišnih sila koje na principima ozbiljne ekonomije ostvaruju profit i stvaraju kapital. U svom radu objasniću BDP kao jedan od makroekonomskih pokazatelja.
Više u Ekonomija
Cena kao instrument marketing miksa
- Marketing
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Akcionarsko društvo – Pojam, karakteristike, način donošenja
- Ekonomija
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Više u Seminarski radovi
Cena kao instrument marketing miksa
- Marketing
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Rešenje i zaključak u upravnom postupku
- Administrativno i kancelarijsko poslovanje
- Beogradska poslovna škola Visoka škola strukovnih studija · Beograd
- 10 stranica
Zlostavljanje i zanemarivanje dece i rad sa zlostavljanom decom
- Psihologija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 19 stranica