Odlomak

UVOD

Pojam elektronskog poslovanja je danas često razmatrana tema i postoji mnogo definicija ali su uglavnom operativnog karaktera. Smatra se najprikladnija ona definicija koja elektronskog poslovanja definiše kao aktivnost koja se obavlja primenom elektronske tehnologije.
Kad govorimo o stukturi elektronsko poslovanje možemo razlikovati više kriterijuma za njeno klasifikovanje. Ako za kriterijum uzmemo stepen elektronizacijeposlovanja, onda je možemo podeliti na totalno elektronificiranu i delimično elektronificiranuposlovanje. Totalna elektronificirana poslovanja podrazumeva komlpetnu elektronifikaciju svih fazaposlovanja, a delimično elektronificirana je ona kod koje je iskorišćen samo deo mogućnosti za elektronifikaciju. Ako kao kriterijum klasifikacije uzmemo tip poslovnog kanala (računarske mreže) onda elektronsko poslovanje delimo na: ograničeno i neograničeno elektronsko poslovanje. Ograničeno elektronsko poslovanje podrazumeva poslovanje u zatvorenim, a neograničeno u otvorenim računarskim mrežama.
U ovom radu sam pokušala da opišem način funkcionisanja i perspektive elektronskog poslovannja.
Imajući to u vidu, u prvom redu sam definisala elektronsko poslovanje i navela njegove oblasti, a to su: elektronska filozofija, elektronska trgovina, elektronska plaćanja, elektronske komunikacije, elektronski marketing, elektronska proizvodnja, elektronska tehnologija, elektronska distribucija i zaštita. Takođe sam definisala i pojam arhikteture elektronskog poslovanja koji je usko vezan za elektronsko poslovanje i prikazala ga na praktičnim primerima mnogih kompanija u svetu.
I na kraju, seminarskog rada sam opisala sisteme elektronskog (digitalnog) plaćanja čime  se zadovoljava platni promet elektronskog poslovanja, kao i modele plaćanja i sisteme elektronskog novca. Takođe, da bi elektronsko poslovanje mogla da zadovolji sigurne transakcije u elektronskom poslovanju, mora ispoštovati izvestan stepen zaštite samih podataka-informacija koje sam opisala u poslednjem delu ovog poglavlja, a to je zaštita elektronskog poslovanja.
Na kraju rada sam opisala svoj lični zaključak koji sam stekla tokom pripreme, planiranja i izrade samog seminarskog rada, a na osnovu raspoložive stručne literature, sajtova koje sam posećivala na Internetu kao i u razgovoru sa stručnim osobama koje polako ulaze u neslućeno veliki svet elektronskog poslovanja koji nam donosi bliska budućnost.

 

ELEKTRONSKO POSLOVANJE

POJAM

Pojam elektronsko poslovanje je prvi put upotrebljen 1996. godine od strane američke kompanije IBM, kojim je ona nastojala da opiše transformaciju osnovnih poslovnih aktivnosti kroz upotrebu Internet tehnologija, budući da se do tada pod elektronskim poslovanjem podrazumevalo poslovanje preduzeća u oblasti elektronske industrije. Na zapadu u poslednjih nekoliko godina popularno je koristiti popularne termine koji pocinju sa slovom “e” (buzzwords) i koji oznacavaju razlicite nove tehnike i tehnologije poslovanja na Internetu.
Elektronsko poslovanje jeste vodenje poslova na Internetu, što ne podrazumeva samo kupovinu i prodaju, nego i brigu o klijentima i poslovnim partnerima, kao i organizacija poslovanja u sopstvenoj firmi online i organizacija prema klijentima. Brzina, globalizacija, unapređenje produktivnosti, dolaženje do novih klijenata i deoba znanja među organizacijama i institucijama u cilju ostvarivanja konkurentne prednosti-jesu termini koji određuju elektronsko poslovanje, prema rečima Lu Gerstnera, generalnog direktora IBM. Ukratko, sinonim za savremeno poslovanje jeste elektronsko poslovanje.
EB = EC+BI+CRM+SCM+ERP
•    e-Commerce (Electronic Commerce EC – elektronska trgovina) je kupovina ili prodaja dobara ili usluga putem Interneta, narocito putem servisa World Wide Web. U praksi se ovaj termin cesto koristi umesto novijeg termina e-business, što znaci poslovanje putem Interneta. Termin e-Commerce moze se definisati i kao proces upravljanja online finansijskim transakcijama od strane pojedinaca ili kompanija. Ovaj proces ukljucuje kako maloprodajne, tako i veleprodajne transakcije. Termin Online je sinonim za Internet (biti na liniji = biti na Internetu). Fokus e-Commerce-a je u sistemima i procedurama pomocu kojih dolazi do razmene razlicitih finansijskih dokumenata i informacija. Ovi sistemi ukljucuju transakcije kreditnim karticama, e-cash (elektronska gotovina), e-billing (elektronsko placanje), e-cheques (elektronski cekovi), electronic invoices (elektronski racuni), narudzbine i finansijske izjave. e-Commerce prakticno omogucuje nastavak koriscenja tehnologije elektronskih razmena podataka (EDI).
BI poslovni podaci i istraživanje pruža primarne i naknadne informacije o tržištu, potrošačima, konkurenciji i ostalim činiocima poslovanja na osnovu kojih se definiše strategija poslovanja.
CRM (odnos sa potrošačima) predstavlja potporu između poslovanja (preduzeća i krajnjeg korisnika) kupca, direktnu strategiju nastupa, SCM upravljanje zalihama-lancem dobavljača koordinacija kanala distribucija isporuke proizvoda pravovremeno do potrošača.
ERP (primena inicijativa) je organizacija i optimizacija poslovnog procesa u skaldu sa smanjenjem troškova poslovanja.
Kao sto se moze videti iz prethodnih definicija, pojam elektronskog poslovanja je mnogo siri od definicija najcesce koriscenog njegovog sinonima e-Commerce. Mnogo prikladniji termin za elektronsko poslovanje jeste e-Business.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari