Odlomak

U V O D
Ekonomski principi poslovanja su određene norme ili pravila koje se primenjuju u poslovanju i radu preduzeća i drugih ekonomskih subjekata, radi racionalnog ostvarivanja njihovih ekonomskih ciljeva. Ekonomski uspešno poslovanje se ostvaruje kada se tim polovanjem postignu unapred definisani ekonomski ciljevi preduzeća.
Jedan od najvažnijih principa u svakom poslovanju je princip efikasnosti koji se sastoji u ostvarivanju što većih ekonomskih efekata (izlaza) uz što manje ekonomske žrtve (ulaze). U klasičnim ekonomskim teorijama efikasnost se meri kao odnos jednog izlaza i jednog ulaza. Problem se javlja kod određivanja efikasnosti jedinica koje imaju više raznorodnih ulaza i koriste ih za stvaranje više raznorodnih izlaza, odnosno kod entita čiji se ulazi i izlazi ne mogu svesti na istu mernu jedinicu. Preduzeća kao ekonomski subjekti svojim procesom rada i poslovanjem na tržištu treba da ostvare veće rezultate od uloženih vrednosti.
U osnovi ekonomske efikasnosti preduzeća je njegova težnja da svojom delatnosšću i poslovanjem ostvari maksimalni učinak uz minimalna ulaganja potrbnih komponenata, materije, energije i vremena.
Efikasnost poslovanja svakog preduzeća meri se kroz osnovni ekonomski princip: da su postignuti rezultati maksimalno mogući i da su ostvareni uz minimalna ulaganja i trošenje raspoloživih faktora u procesu njegovog rada  i poslovanja. Efikasnost poslovanja, kao izraz stepena uspešnosti opreduzeća u ostvarivanju ciljeva, izražava se istovremeno i kao stepen njegove uspešnosti u podmirivanju širih ekonomskih i društvenih potreba.
Ekonomski ciljevi i zadaci predstavljaju samo deo ukupnih ciljeva i zadataka preduzeća. Efikasnost poslovanja preduzeća je upravo proporcionalna njegovim ostvarenim rezultatima. Veći rezultati podrazumevaju i veći stepen efikasnosti, pod uslovom da su ulaganja za te rezultate ostala ista ili nisu povećana u većem obimu od obima rezultata. Najznačajniji parcijalni princiši i merila efikasnosti su: produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost. Stepen i način ostvarivanja ovih ekonomskih principa funkcionisanja preduzeća predstavlja izraz ekonomskog kvaliteta ekonomije svakog preduzeća.

 

1. EFIKASNOST  I EFEKTIVNOST POSLOVANJA

U teoriji i praksi postoje razni pristupi definisanju, obradi i merenju efikasnosti i efektivnosti poslovanja preduzeća i drugih privrednih subjekata.
Efikasnost je princip ili zahtev za realizacijom postavljenih ciljeva preduzeća uz najmanje korišćenje i trošenje raspoloživih resursa i komponenata preduzeća. Efikasnost izražava racionalnost upotrebe  raspoloživih komponenata i izražava se odnosom ostvarenih rezultata prema učinjenim ulaganjima. U osnovi principa efikasnosti je upešnost transformacije materijalnih i ljudskih komponenata ulaganja u rezultate poslovanja. Ta transformacija se obavlja u procesu rada i poslovanja. Ovaj princip se najopštije izražava odnosom rezultata poslovanja preduzeća (outputa) i ulaganja (inputa) učinjenih da se ti rezultati ostvare. Ukoliko se sa manjim obimom ulaganja ostvare projektovani rezultati utoliko ke efikasnost preduzeća veća i obratno.
Efektivnost je princip ili zahtev koji polazi od unapred definisanih i utvđenih ciljeva preduzeća i raspoloživosti neophodnih komponenata faktora, odnosno resursa za njihovo ostvarivanje. Cilj efektivnosti je da se korišćenjem raspoloživih resursa, odnosno komponenata, ostvare maksimalno mogući rezultati u skladu sa postavljenim planskim ciljevima. Efektivnost je orijentisana na izbor potreba koje će preuzeće zadovoljiti u procesu poslovanja i obavljanja svoje delatnosti. Najkraće rečeno, efektivnost preduzeća označava stepen uspešnosti u ostvarivanju njegovih ciljeva.
Klasični ili tradicionalni prisup efikasnosti i efektivnosti karakteriše parcijalno merenje rezulatata poslovanja, odnosno poslovnog uspeha preduzeća. Ovaj pristup polazi od ciljeva koje je preduzeće postavilo i teži da ih u okviru procesa svoje reprodukcije ostvari. Zato se suština i sadžina klasičnog pristupa u preduzeću svodi na utvrđivanje i merenje stepena uspešnosti u ostvarivanju zadatih i potavljenih ciljeva, Klasičnim pristupom se takođe meri i sposobnost preduzeća da pribavi potrebne resurse za svoje poslovanje. Kao kriterijumi efikasnosti i efektivnosti uzimaju se i interni poslovni procesi i bilansi stanja i uspeha u preduzeću. Ovaj pristup se zasniva na ljudskim i drugim resursima kojima preduzeće raspolaže. Merenje efikasnosti i efektivnosti klasičnim pristupom zasniva se na ciljevima i rezultatima poslovanja i njihovom odnosu. Kada su jasno i precizno utvrđeni i projektovani ciljevi, kada ih je oguće meriti i dinamički pratiti, ovaj metod se jednostavno primenjuje u praksi poslovanja preduzeća. Ciljevi se mogu odnositi na razne aspekte i oblasti poslovanja preduzeća, faktore proizvodnje, tržište, pribavljanje finansijskih sredstava, raspodelu, zaposlene kadrove i drugo. Princip efikasnosti poslovanja je teško kvantitativno globalno iskazati. U praksi se kao najznačajniji parcijalni pokazatelji i merila efikasnosti preduzeća koriste: produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost (profitabilnost).

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari