Ponašanje u organizaciji
Objavio goja91 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio nahraan 06. februar 2014. Prijavi dokument
U V O D
Ekonomski principi poslovanja su određene norme ili pravila koje se primenjuju u poslovanju i radu preduzeća i drugih ekonomskih subjekata, radi racionalnog ostvarivanja njihovih ekonomskih ciljeva. Ekonomski uspešno poslovanje se ostvaruje kada se tim polovanjem postignu unapred definisani ekonomski ciljevi preduzeća.
Jedan od najvažnijih principa u svakom poslovanju je princip efikasnosti koji se sastoji u ostvarivanju što većih ekonomskih efekata (izlaza) uz što manje ekonomske žrtve (ulaze). U klasičnim ekonomskim teorijama efikasnost se meri kao odnos jednog izlaza i jednog ulaza. Problem se javlja kod određivanja efikasnosti jedinica koje imaju više raznorodnih ulaza i koriste ih za stvaranje više raznorodnih izlaza, odnosno kod entita čiji se ulazi i izlazi ne mogu svesti na istu mernu jedinicu. Preduzeća kao ekonomski subjekti svojim procesom rada i poslovanjem na tržištu treba da ostvare veće rezultate od uloženih vrednosti.
U osnovi ekonomske efikasnosti preduzeća je njegova težnja da svojom delatnosšću i poslovanjem ostvari maksimalni učinak uz minimalna ulaganja potrbnih komponenata, materije, energije i vremena.
Efikasnost poslovanja svakog preduzeća meri se kroz osnovni ekonomski princip: da su postignuti rezultati maksimalno mogući i da su ostvareni uz minimalna ulaganja i trošenje raspoloživih faktora u procesu njegovog rada i poslovanja. Efikasnost poslovanja, kao izraz stepena uspešnosti opreduzeća u ostvarivanju ciljeva, izražava se istovremeno i kao stepen njegove uspešnosti u podmirivanju širih ekonomskih i društvenih potreba.
Ekonomski ciljevi i zadaci predstavljaju samo deo ukupnih ciljeva i zadataka preduzeća. Efikasnost poslovanja preduzeća je upravo proporcionalna njegovim ostvarenim rezultatima. Veći rezultati podrazumevaju i veći stepen efikasnosti, pod uslovom da su ulaganja za te rezultate ostala ista ili nisu povećana u većem obimu od obima rezultata. Najznačajniji parcijalni princiši i merila efikasnosti su: produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost. Stepen i način ostvarivanja ovih ekonomskih principa funkcionisanja preduzeća predstavlja izraz ekonomskog kvaliteta ekonomije svakog preduzeća.
1. EFIKASNOST I EFEKTIVNOST POSLOVANJA
U teoriji i praksi postoje razni pristupi definisanju, obradi i merenju efikasnosti i efektivnosti poslovanja preduzeća i drugih privrednih subjekata.
Efikasnost je princip ili zahtev za realizacijom postavljenih ciljeva preduzeća uz najmanje korišćenje i trošenje raspoloživih resursa i komponenata preduzeća. Efikasnost izražava racionalnost upotrebe raspoloživih komponenata i izražava se odnosom ostvarenih rezultata prema učinjenim ulaganjima. U osnovi principa efikasnosti je upešnost transformacije materijalnih i ljudskih komponenata ulaganja u rezultate poslovanja. Ta transformacija se obavlja u procesu rada i poslovanja. Ovaj princip se najopštije izražava odnosom rezultata poslovanja preduzeća (outputa) i ulaganja (inputa) učinjenih da se ti rezultati ostvare. Ukoliko se sa manjim obimom ulaganja ostvare projektovani rezultati utoliko ke efikasnost preduzeća veća i obratno.
Efektivnost je princip ili zahtev koji polazi od unapred definisanih i utvđenih ciljeva preduzeća i raspoloživosti neophodnih komponenata faktora, odnosno resursa za njihovo ostvarivanje. Cilj efektivnosti je da se korišćenjem raspoloživih resursa, odnosno komponenata, ostvare maksimalno mogući rezultati u skladu sa postavljenim planskim ciljevima. Efektivnost je orijentisana na izbor potreba koje će preuzeće zadovoljiti u procesu poslovanja i obavljanja svoje delatnosti. Najkraće rečeno, efektivnost preduzeća označava stepen uspešnosti u ostvarivanju njegovih ciljeva.
Klasični ili tradicionalni prisup efikasnosti i efektivnosti karakteriše parcijalno merenje rezulatata poslovanja, odnosno poslovnog uspeha preduzeća. Ovaj pristup polazi od ciljeva koje je preduzeće postavilo i teži da ih u okviru procesa svoje reprodukcije ostvari. Zato se suština i sadžina klasičnog pristupa u preduzeću svodi na utvrđivanje i merenje stepena uspešnosti u ostvarivanju zadatih i potavljenih ciljeva, Klasičnim pristupom se takođe meri i sposobnost preduzeća da pribavi potrebne resurse za svoje poslovanje. Kao kriterijumi efikasnosti i efektivnosti uzimaju se i interni poslovni procesi i bilansi stanja i uspeha u preduzeću. Ovaj pristup se zasniva na ljudskim i drugim resursima kojima preduzeće raspolaže. Merenje efikasnosti i efektivnosti klasičnim pristupom zasniva se na ciljevima i rezultatima poslovanja i njihovom odnosu. Kada su jasno i precizno utvrđeni i projektovani ciljevi, kada ih je oguće meriti i dinamički pratiti, ovaj metod se jednostavno primenjuje u praksi poslovanja preduzeća. Ciljevi se mogu odnositi na razne aspekte i oblasti poslovanja preduzeća, faktore proizvodnje, tržište, pribavljanje finansijskih sredstava, raspodelu, zaposlene kadrove i drugo. Princip efikasnosti poslovanja je teško kvantitativno globalno iskazati. U praksi se kao najznačajniji parcijalni pokazatelji i merila efikasnosti preduzeća koriste: produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost (profitabilnost).
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Norma Jean 24. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.