Odlomak

Elektronsko poslovanje (e-business), u širem smislu, predstavlja vođenje poslova na Internetu, a što ne podrazumeva samo prodaju i kupovinu, već i organizaciju poslovanja firme u mržnom okruženju, organizovanje poslovne komunikacije prema klijentima kao i brigu o klijentima.
Elektronsko bankarstvo (e-banking) predstavlja poslovanje na relaciji banka – klijent. Primenom informacione tehnologije u bankarstvu smanjuju se operativni troškovi i kamatna marža, stvaraju se novi bankarski proizvodi i usluge, poboljšava se njihov kvalitet i efikasnije se upravlja rizicima u bankama. Razvojem informacionih i telekomunikacionih tehnologija stvorili su se uslovi da se što brže i efikasnije povežu klijenti i tokovi informacija bez obzira na geografsku udaljenost. U uslovima vrlo jake konkurencije na finansijskom tržištu gde se sve manje primećuju razlike između banaka, finansijske organizacije su pod stalnim pritiskom da zadrže korisnike svojih usluga.
Elektronsko bankarsko poslovanje je efikasan i pouzdan sistem koji omogućava da se putem informacionih i telekomunikacionih tehnologija obavljaju finansijske transakcije 24 sata dnevno, bez odlaska u banku. Iako gotovo sve banke danas nude usluge elektronskog bankarstva i mogućnost obavljanja osnovnih transakcija putem interneta, od nedavno se i na našem finansijskom tržistu pojavila nova usluga elektronskog bankarstva -mobilno bankarstvo.

1. Mobilno bankarstvo
Mobilno bankarstvo (mobile banking) je najnoviji trend u razvoju elektronskog bankarstva. U današnje vreme svedoci smo sve veće pojave mobilnih korisnika kao i sve naprednijih mobilnih telefona. S obzirom na to, korišćenje usluga putem mobilnog telefona postaje sve prihvatljivije i nameće se kao standard na današnjem tržištu. Broj mobilnih usluga s vremenom postaje sve veći, a njihove mogućnosti neograničene.
Mobilno bankarstvo pruža sve usluge kao i internet bankarstvo. Korisnicima je omogućeno da pomoću mobilnog telefona mogu da pristupe svojoj finansijskoj instituciji i izvrše željene transakcije. Usluga je namjenjena kako fizičkim licima tako i pravnim korisnicima. Usluga mobilnog bankarstva omogućuje jednostavno i praktično korišćenje bankarskih usluga bilo kada i bilo gde.
U početku su se mobilna plaćanja obavljala razmenjivanjem SMS poruka između klijenata i banaka. Razvojem WAP standarda koji omogućava pristup Internetu sa mobilnog telefona moguće je koristiti sve prednosti on-line bankarstva. Konekcija sa bankom se ostvaruje putem mobilnog telefona koji u sebi ima ugrađen WAP uređaj, a korisnik jedino plaća utoršene impluse operatoru mobilne telefonije.
2. Osnovne informacije o Banca Intesa ad Beograd
Banca Intesa ad Beograd je osnovana kao akcionarsko društvo, na osnovu zaključenog Ugovora o osnivanju i poslovanju mešovite banke “Delta Banka” deoničkog društva sa sedištem u Beogradu od 16. septembra 1991. godine. Narodna banka Jugoslavije je dana 19. septembra 1991. godine donela Rešenje i izdala dozvolu za osnivanje Mešovite banke “Delta Banka” deoničkog društva, Beograd.
U 2005. godini, na osnovu Odluke Skupštine akcionara došlo je do promene akcionara Banke, tako što su postojeći akcionari izvršili prodaju svojih akcija, dva akcionara u celini a jedan veći deo, Intesa Holdingu International SA. Na osnovu Odluke Generalnog Direktora, saglasnosti NBS i rešenja Registra privrednih subjekata od 29. novembra 2005. godine, izvršena je promena naziva Banke u Banca Intesa ad Beograd.
Rešenjem Registra privrednih subjekata od 05. oktobra 2006. godine, registrovane su navedene izmene i promena pravne forme u zatvoreno akcionarsko društvo. Banka je ovlašćena od strane NBS i registrovana za obavljanje poslova platnog prometa, kreditnih i depozitnih poslova u zemlji i platnog prometa u inostranstvu, i u skladu sa odredbama Zakona o bankama, posluje na principu likvidnosti, sigurnosti i profitabilnosti.
U toku 2007. godine, došlo je do statusne promene spajanja uz pripajanje, pri čemu je Banka kao sticalac preuzela Panonsku banku ad Novi Sad. Nakon registracije postupka spajanja pripajanjem pred Agencijom za privredne registre, Banka je kao sticalac i pravni sledbenik, nastavila da posluje pod svojim postojećim poslovnim imenom, dok je Panonska banka ad Novi Sad, prestala da postoji bez sprovođenja postupka likvidacije, a njene akcije su povučene i poništene. Spajanje banaka je sprovedeno tako što je Panonska banka ad Novi Sad prenela na Banca Intesa ad Beograd kao sticaoca, celokupnu svoju imovinu i obaveze sa stanjem na dan 30. septembar 2007. godine u zamenu za izdavanje akcija akcionarima preuzete banke od strane Banca Intesa ad Beograd.
Na dan 31. decembar 2014. godine, Banka se sastojala od sedišta u ulici Milentija Popovića 7b, sa pripadajućim organizacionim delovima u Beogradu, 4 Regionalna centra i 177 ekspozit[2]ura. Banka je na dan 31. decembra 2014. godine imala 3.025 zaposlenih radnika. Matični broj Banke je 07759231. Poreski identifikacioni broj Banke je 100001159.
3. Direktni kanali i elektronski servisi u Banca Intesa
Stalna posvećenost savremenim i inovativnim tehnologijama i kanalima prodaje uslovila je da 2014. godinu obeleži snažan trend migracije klijenata iz ekspozitura na elektronske kanale poslovanja – internet i mobilno bankarstvo, bankomate i e-banking terminale, posredstvom kojih je ostvareno oko 1,3 miliona transakcija više nego u predhodnoj godini.
Udeo elektronskih transakcija u ukupnom broju svih transakcija fizičkih lica je povećan sa 19,6% u 2013.godini na 25% u 2014. godini. Mobilno bankarstvo i dalje beleži najsnažniji rast sa skoro dvostrukim povećanjem broja transakcija, uz tendenciju da sa trenutnih 20% udela u ukupnom broju elektronskih transakcija narednih godina postane dominantan kanal plaćanja. Istovremeno, strategija investiranja u razvoj mreže samouslužnih e-banking terminala, na kojima klijenti mogu samostalno plaćati, pokazala se takođe veoma uspešnom o čemu svedoči značajno povećanje obavljenih transakcija.
4. Intesa Mobi
Banca Intesa svoj spektar elektronskih usluga predstavlja pod sloganom „Više ne morate da dolazite u banku da biste platili mesečni račun, izmirili obaveze po karticama, obavljali menjačke poslove, prebacili novac na štednju.., na raspolaganju su Vam najmoderniji elektronski servisi za sigurne bankarske transakcije“.
Analizirajući potrebe i želje korisnika, u skladu sa novim trendovima u elektronskom bankarstvu, Banca Intesa je razvila novu Intesa Mobi aplikaciju, koja pored postojećih, sadrži i nove, unapređene funkcionalnosti. Jedini preduslov za korišćenje usluge, pored odgovarajućeg računa u banci, je da se korisnik prvo registruje i aktivira mToken aplikaciju. Korišćenje usluga mobilnog bankarstva nije moguće bez prethodne registracije mToken aplikacije. Takođe, mToken aplikacija se može koristiti i za verifikaciju transakcija koji se obavljaju putem Intesa On Line aplikacije i na taj način sigurno vršiti plaćanja.
Prilikom korišćenja usluge šalje se minimalna količina podataka tako da su troškovi korišćenja mobilnog interneta svedeni na najmanju moguću meru.
Neke od dostupnih osnovnih usluga korisnicima su:
• plaćanje mesečnih i drugih računa,
• provera stanja i prometa po svim računima i kreditnim karticama koje korisnik ima u Banci,
• provera kursne liste,
• obavljanje menjačkih poslova,
• provera datuma isteka dozvoljenog prekoračenja po tekućem računu,
• pregled nerealizovanih čekova itd.
Dotatna usluga omogućuje da korisniku svakog meseca na kućnu adresu stiže overena potvrda o plaćenim računima.
4.1. Aktiviranje
Nakon potpisivanja ugovora o zasnivanju usluge, na broj telefona koji je registrovan u banci šalje se SMS sa linkom na kojem korisnik može pronaći verziju aplikacije koja će raditi na njegovom telefonu, a postupak je u potpunosti automatizovan.
Sama aktivacija se sastoji od tri jednostavna koraka. Nakon što korisnik obavi download aplikacije i instalaciju u sekciji gde su smeštene ostale aplikacije pojaviće se nova ikonica. Po prvom startovanju aplikacije korisnicima je omogućen odabir izmedu dva jezika srpski ili engleski a potom je potrebno uneti aktivacioni kod koji korisnik dobija u banci prilikom ugovaranja usluge.

Slika 1. Aktivirabnje IntesaMobi – Aktivacija

Poslednji korak je izbor ličnog PIN broja, koji će korisnik ubuduće koristiti za pristup aplikaciji i korisnikovu identifikaciju na serveru banke, nakon čega Intesa Mobi uslugu korisnik može koristiti bez ikakvih ograničenja, budući da je servis dostupan 24 časa 7 dana u nedelji.
4.2. Rad sa aplikacijom
Osnovni meni je veoma jednostavan, i sastoji se od pet celina: računi, plaćanja, kartice, menjačnica i podešavanja.
Za kretanje kroz opcije koristi se pet osnovnih kompandi (Nastavi, Nazad, Izmeni, Završi, Glavni meni).

Slika 2. Rad sa aplikacijom IntesaMobi – Glavni meni
Aplikacija je potpuno prilagođena bilo kom korisniku ko ume da koristi mobilni telefon. Sam izgled aplikacije će odgovarati samom interfejsu korisnikovog mobilnog telefona jer prilikom ugovaranja usluge u banci korisnik precizira koji model telefona koristi. Ovim je znatno pojednostavljeno samo korišćenje aplikacije. Za brži izbor opcija iz menija, mogu se koristiti tasteri telefona koji odgovaraju rednim brojevima ispred opcije.
4.2.1. Računi
Meni Računi pruža korisniku uvid u stanje i promet po tekućim i deviznim računima, a za svaki od njih moguće je dobiti i detaljnije informacije (raspoloživa sredstva, iznosi i datum poslednje uplate, rezervisana sredstva i slično). Odabirom opcije Pregled prikazuju se opšte informacije o računu, grafički prikaz opštih informacija, kao i informacije o poslednjih 10 transakcija koje su obavljene preko tog računa. Za selektovani račun, a za period odabran u okviru prikaza Filter, biće prikazan spisak transakcija.

Slika 3. Rad sa aplikacijom IntesaMobi – Računi
4.2.2. Plaćanja
Meni plaćanja omogućava korisniku plaćanje putem novog naloga ili obavljanje transakcija putem šablona koji su prethodno snimljeni, kao i uvid u detalje svih već izvršenih plaćanja. Šabloni predstavljaju unapred popunjene forme naloga koji omogućavaju brže popunjavanje samog naloga za plaćanje. Nakon popunjavanja praznih polja u okviru naloga, aplikacija Vas vodi jednostavnim komandama do konačnog izvršenja naloga. Svako plaćanje obavezno je verifikovati PIN brojem koji se koristi i prilikom logovanja u aplikaciju.
Ukoliko korisnik popunjava novi nalog potrebno je da popuni sledeće podatke:
• Na račun – korisnik unosi račun na koji želi da izvrši uplatu
• Iznos
• Naziv nalogodavca
• Model
• Poziv na broj
• Šifra plaćanja
• Svrha plaćanja
• Naziv primaoca
Sve podatke koje bi korisnik popunio na standardnoj uplatnici na šalteru ovde će uneti u za to
odgovarajuće polje.

Slika 4. Rad sa aplikacijom IntesaMobi – Plaćanja
4.2.3. Prenos
U meniju Prenos može se izvršiti transakcija prenosa sredstava u okviru sopstvenih računa, izmirivanje obaveza po kreditnim karticama ili prenos na račune trećih lica u okviru Banca Intesa. Za prenos sredstava na račune trećih lica neophodno je transakciju verifikovati PIN brojem koji se koristi prilikom logovanja u aplikaciju. Prilikom prenosa sredstava potrebno je iz padajućeg menija odabrati račun sa kojeg će se vršiti prenos, kao i račun na koji se vrši prenos. Broj računa na koji se vrši prenos može se uneti slobodnim unosom broja partije računa. Nakon odabira računa, unosa iznosa i potvrde transakcije jednostavnim odabirom ponuđenih opcija u nekoliko koraka moguće je izvršiti prenos sredstava.
4.2.4. Kartice
U meniju Kartice korisnik može steći uvid o stanju, prometu i drugim detaljima svih platnih kartica koje koristi, nezavisno od tipa kartice (debitna ili kreditna) i vrstu računa za koji je kartica vezana (dinarski ili devizni).

Slika 5. Rad sa aplikacijom IntesaMobi – Kartice
4.2.5. Menjačnica
Omogućava korisniku kupovinu ili prodaju deviza, kao i uvid u ažuriranu kursnu listu. Ove opcije, izuzev kursne liste, na raspolaganju su samo onima korisnicima koji poseduju i dinarski i devizni račun. Menjačke transakcije je moguće vršiti isključivo u okviru sopstvenih računa.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari