Odlomak

Uvod

Reč lizing (leasing) je izvedena iz engleskog glagola „to lease“, što znači „dati u zakup“. Ova reč vodi poreklo od francuske reči „lais“ koja ima isto značenje. Lizing kao specifičan oblik finansiranja poslovanja nastaje u SAD-u tokom tridesetih godina prošlog veka. U Evropi se pojavljuje dosta kasnije, tačnije u periodu između 1950. i 1960 godine. Lizing nije samo ekonomski, već i pravni fenomen, sa obzirom na to da se njegova realizacija vrši kroz pravne instrumente. Jedna od definicija lizinga glasi: Lizing je metoda finansiranja nabavke pokretnih i nepokretnih investicionih dobara koja se na temelju ugovora daju na korišćenje uzimaocu lizinga, uz određenu naknadu i na ugovorom određeno vreme.

 

 
Razrada

Lizing treba razlikovati od komercijalno uslužne operacije rent-a-car koja znači iznajmljivanje na kratak rok automobila ili nekog drugog prevoznog sredstva.
Lizing je ugovorna operacija koju je prvi put primenio 1877. godine Bell Telephone Company, američki proizvođač telefona. U to vreme telefonski aparati su bili veoma skupi, pa se ova kompanija dosetila da umesto da ih prodaje započne njihovo iznajmljivanje. Danas je lizing veoma važan izvor dugoročnog finansiranja. On je naročito pogodan za MSP koje ne mogu da dobiju bankarski kredit zbog strukture bilansa stanja ili da obezbede odgovarajuću zalogu za bankarski kredit.  Za dobijanje prava na lizing potrebno je da preduzeće napravi izveštaj cash-flow, jer je za ovu vrstu finansiranja pre svega od značaja budući novčani tok i sposobnost potencijalnog korisnika lizinga da uredno otplaćuje lizing rate. Osnovni princip lizing poslovanja je da davalac lizinga zadržava pravno vlasništvo nad predmetom lizinga, dok primalac lizinga stiče ekonomsko vlasništvo.

Dakle, na osnovu definicije, možemo konstatovati da lizing privrednim subjektima omogućuje da nabave neku opremu, preko lizing društva od kog je iznajmljuju na određeno vreme uz odgovarajuće uslove i određenu naknadu. U aktivnosti lizinga su najčešće uključena tri poslovna partnera.

1.    primaoc tj. korisnik investicione opreme – uglavnom su to preduzeća koja koriste lizing zato što nisu u stanju da sama kupe neophodna investiciona dobra ili zato što misle da raspoloživa finansijska sredstva mogu bolje iskoristiti u nekoj drugoj sferi poslovanja

2.    lizing društvo- koje se u ovom poslu nalazi u ulozi posrednika

3.    proizvođači tj. isporučioci dobara- oni svoj interes vide u tome da svoja dobra plasiraju putem lizing kuće, tako što robu ne prodaju potencijalnom kupcu već mu ustupaju uz naknadu koja je svima prihvatljiva.

U evropskim zemljama, posao lizinga preovladava sa učećem svih navedenih partnera, mada nekad posao može i da se obave bez učestvovanja (posredovanja) lizin društva.

Za vreme trajanja lizinga, korisnik po neotkazivom ugovoru ima pravo da koristi opremu, a lizing društvo stiče pravo na naknadu za korišćenje ustupljene opreme.  Ova naknada se isplaćuje u ratama na mesečnom, tromesečnom, polugodišnjem ili godišnjem nivou. Po isteku ugovora o lizingu korisnik može da odabere da:

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari