Ponašanje u organizaciji
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Voust 14. januar 2015. Prijavi dokument
Uvod
Poslovanje preduzeća sačinjeno je od većeg broja srodnih poslova koji su grupisani u odgovarajuće funkcije, odnosno poslovna područja.
To su, pre svega, aktivnosti proizvodnje, robne razmene (marketinga i nabavke) i finansiranja, koje čine okosnicu procesa poslovanja preduzeća. Zato se ove grupe srodnih aktivnosti preduzeća nazivaju poslovne funkcije. Međutim, u cilju što veće efektivnosti poslovanja i efikasnosti korišćenja raspoloživih resursa, u preduzeću se formiraju i posebne grupe srodnih poslova, koje obuhvataju oblasti istraživanja i razvoja, kadrova, informacionog sistema, pravnog zastupanja, normativne aktivnosti, obezbeđenja ljudi i sredstava i slično.
I ove grupe srodnih poslova konstituišu se kao posebne funkcije, odnosno poslovna područja kojima se upotpunjuje poslovanje preduzeća.
Operativne odluke organizacionih jedinica koje su neposredno usmerene na tržište imaju drukčiji karakter i sadržinu u odnosu na odluke koje donosi operativni menadžment proizvodnih pogona. Drukčiji su problemi proizvodne funkcije u odnosu na marketing i finansijsku funkciju.
To proističe iz različite uloge organizacionih jedinica i poslovnih funkcija, koja im je dodeljena u okviru podele rada na nivou preduzeća.Zato se i upravljačke aktivnosti ovih segmenata organizacione strukture preduzeća moraju koordinirati i kontrolisati od strane top menadžmenta, kako bi se obezbedilo jedinstvo ukupnog poslovanja kao složenog procesa privređivanja.
1.Funkcije menadžmenta
U skladu sa razvojem tehnologije, kroz istoriju se razvijala i temeljna privredna nauka pa sa njom i sve izvedene privredne discipline, među kojima i nauku o menadžmentu. Tokom razvoja nauke o menadžmentu menjali su se pristupi izučavanja menadžmenta, menjala su se shvatanja o ulozi i značenju menadžmenta u poslovanju preduzeća pa su se tako menjala i stajališta o definisanju funkcija, odnosno poslova i zadataka koje menadžment izvršava.
Pet funkcija mogu se nazvati osnovnim funkcijama menadžmenta. Sam menadžment uključuje i odlučivanje, koordiniranje, komuniciranje i slične procese, no njih ne bi trebalo izdvajati kao zasebne funkcije, već su to procesi koji se provlače kroz svaku od pet pomenutih funkcija.
Funkcije menadžmenta u osnovi uključuju:
1.planiranje:
-odlučivanje o misiji, ciljevima, strategiji i taktici poslovanja
– predviđanje sopstvenih i spoljnih prednosti, slabosti, prilika i pretnji kao uslova poslovanja
-razrada i izrada delatnih planova organizacije
2.organizovanje:
– ostvarenje strukturom organizacije definisanjem pojedinih radnih mesta, grupa, odeljenja i celine organizacije
– određivanje obaveza i prava, odgovornosti i autoriteta na pojedinim nivoima hijerarhijske strukture
– kreiranje dokumenata u vezi sa nabrojanim (statut, opisi radnog mesta, uputstva i ostali slični akti)
– stvaranje potrebnih uslova za sprovođenje u delo svih planova
3.vođenje:
– komuniciranje sa podređenima i nadređenima kao i sa osobama izvan organizacije-intervencije radi rešavanja tekućih problema u organizaciji
– rešavanje mogućih sukoba u odnosima radnika
– podsticanje zajedništva, kohezije i kulture organizacije među radnicima
4.upravljanje ljudskim potencijalima:
– praćenje stanja i planiranje potreba za zaposlenima
– pronalaženje, upošljavanje, uvođenje u rad i ostala briga o novim radnicima
– redovno i sistematski vođenje podataka o zaposlenima
– briga o obučavanju, premeštajima, napredovanju i sl
5.kontrolisanje:
– postavljanje merila za proveru ostvarenja planova
– određivanje kriterijuma za ocenu ostvarenja
– merenje ostvarenih rezultata i upoređivanje s planiranim
– analiza ostvarenja i donošenje mera radi ispravke utvrđenih nedostataka
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Norma Jean 24. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.