Odlomak

Hotelijerstvo II 2014
Skripta za prvi kolokvijum

1. Pojam ugostiteljskog objekta – Ugostiteljski objekti funkciononišu na određenom prostoru. Suština osnovnih usluga u ugostiteljstvu je obezbeđivanje reprodikcionog ciklusa, odnosno odvijanja same delatnosti. Pod ugostiteljskim objektom podrazumeva se pružanje najmanje jedne vrste ugostiteljskih usluga(smeštaj bez hrane I pica,hrana I piće bez smeštaja,piće I napici bez hrane). Iz suštine ugostiteljskih usluga proizilaze dve osnovne grupacije objekata: a) Ugostiteljski objekti za pružanje usluge smeštaja b) Ugostiteljski objekti za pružanje usluga hrane I pića.
2. Pojam kapaciteta: Kapacitet ugostiteljskog objekta za smestaj se izrazava kao njegova sposobnost da pruži određeni obim usluga smeštaja. Dakle, smeštajni kapacitet je njegova suštinska odlika. Prema kapacitetu smeštaja određuje se kapacitet svih ostalih usluga u objektu, pod uslovom da su raspoložive određene usluge.
3. Osnovne grupacije ugostiteljskih objekata:Ugostiteljski objekti za smeštaj predstavljaju materijalnu osnovu turističke ponude. Stepen razvijenosti turizma se meri stepenom razvijenosti hotelijerstva.Odnosno njegovog smeštajnog sektora.Stepen razvijenosti hotelijerstva iskazuje se kvantitativni I kvalitativnim pokazateljima. Kvalitativni pokazatelji se odnose na raznovrstnost ugostiteljskih objekata za smeštaj, razvoj hotelijerstva ogleda se pre svega u diferenciranju različitih vrsta objekata.
4. Pojam ugostiteljskog objekta za smeštaj:– Ugostiteljski objekti funkciononišu na određenom prostoru. Usluge koje pruža sector smeštaja su: Pun pansion, podrazumeva noćenje, sa doručkom, ručkom I večerom. Polupansion, podrazumeva noćenje sa sa dva obroka. I All inclusive, je paket koji je posebno kreiran za neograničeno korišćenje određenih namirnica, u određeno vreme. Pod ugositeljskim objektom za smeštaj podrazumeva se prostorno-funkcionalna celina određenih tehničko tehnoloških I organizaciono-kadrovskih odlika na osnovu kojih je obezbeđeno pružanje usluga smeštaja sa ili bez usluga hrane I pica.
5. Pojam kapaciteta ugostiteljskog objekta za smeštaj::Kapacitet ugostiteljskog objekta za smestaj se izrazava kao njegova sposobnost da pruži određeni obim usluga smeštaja. Dakle, smeštajni kapacitet je njegova suštinska odlika. Prema kapacitetu smeštaja određuje se kapacitet svih ostalih usluga u objektu, pod uslovom da su raspoložive određene usluge.
6. Pojam ugostiteljskih objekata za pružanje usluga hrane I pica: Podrazumeva se: Prostorno funkcionalna celina u kojoj se, zahvaljujući odgovarajućim tehničko tehnolioškim I organizaciono kadrovskim odlikama obezbeđuje pružanje ugostiteljskih usluga hrane, pica I napitaka – samo hrane, bez pica I napitaka, ili samo pica I napitaka bez hrane. Prostorni okvir za pružanje ugostiteljskih usluga ishrane uglavnom čini građevinska celina.
7. Proizvodni kapacitet u sektoru ishrane: Proizvodni kapacitet je određen kapacitetom opreme kuhinjskog bloka, I meri se brojem obroka. Proces usluživanja hrane I pica obavlja se u prostorijama posebnim namenjenim za tu namenu. Osnovni elementi opreme za realizaciju procesa usluživanja hrane, pica I napitaka jesu stolovi I stolice. Uslužni kapacitetobjekta u sektoru ishrane meri se brojem stolova I brojem konzumnih mesta. Broj konzumnih mesta je pokazatelj uslužnog kapaciteta.
8. Uslužni kapacitet u sektoru ishrane: Broj konzumnih mesta kao pokazatelji uslužnog kapaciteta posebno dolazi do izražaja kada se radi o ugostiteljskim objektima za pružanje usluge, pica I brze hrane. U takvim objektima kapacitet se izražava brojem sedišta, I brojem stojećih konzumnih mesta.
9. Pojam razvrstavanja: Razvrstavanje (klasifikacija) u hotelijerstvu, predstavlja process grupisanja objekata u jednu vrstu tj klasu, koju čini minimum zajedničkih tehničko-tehnoloških I organizaciono-kadrovskih odlika, utvrđenih na osnovu prethodno definisanih kriterijuma. Razvrstavanje ima za cilj zauzimanje određenih pozicija na tržištu, I praćenje rezultata poslovanja. Značaj razvrstavanja se ogleda u tome što se obezbeđuje svojevrsna zaštita proizvođača I potrošača, tj davaoca I korisnika usluga.
10. Cilj razvrstavanja:. Razvrstavanje ima za cilj zauzimanje određenih pozicija na tržištu, I praćenje rezultata poslovanja. Značaj razvrstavanja se ogleda u tome što se obezbeđuje svojevrsna zaštita proizvođača I potrošača, tj davaoca I korisnika usluga. Postojanjem različitih vrsta ugostiteljskih objekata za smeštaj onemogćeno je da svako radi sve. Opredeljenjem za konkretnu vrstu ugostiteljskog objekta potencijalni gost zna šta može da očekuje.
11. Značaj razvrstavanja: se ogleda u tome što se obezbeđuje svojevrsna zaštita I proizvođača I potrošača, odnosno davalaca I korisnika usluge. Postojanjem različitih vrsta ugostiteljskih objekata za smeštaj onemogćeno je da svako radi sve.
12. Osnovni faktori razvrstavanja:Ugostiteljski objekti za smeštaj ubrajaju se sve vrste objekata u kojima se pruža usluga smeštaja, bez obzira da li je praćena uslugom ishrane ili ne. Najvažniji faktori su: a) Asortiman usluga – Osnovnih, ugostiteljskih I dodanih ne ugostiteljskih. B) Način I vremenski period pružanja usluga c) Tehničko tehnološka opremljenost d) Organizacija I kadar e) Lokacija f) Obim I struktura sredstava
13. Pojam asortimana usluga. Pod asortimanom se podrazumevaju vrste usluga koje se pružaju u ugostiteljskom objektu. Minimalna zajdnička odlika za sve vrste objekata o kojima je ovde reč jeste usluga smeštaja. Asortiman usluga kao faktor razvrstavanja u hotelijerstvu ne može se posmatrati izolovano od delovanja ostalih faktora. Asortiman I način pružanja usluga određuju nivo tehničko-tehnološke opremljenosti, organizaciono kadrovski model, obim I strukturu sredstava.
14. Osnovni pristupi razvrstavanja: su: a) Tržišni pristup razvrstavanja b) strukovni pristup razvrstavanja c) Ne vladin pristup razvrstavanja d) Zakonodavni pristup razvrstavanja e) Centralizovani pristup razvrstavanja f) Decentralizovani pristup razvrstavanja g) Vladin pristup razvrstavanja
15. Tržišni pristup razvrstavanja: On se javlja u razvijenim tržišnim ekonomijama, odnosno u sredinama – državama I regionima sa relativno visokim stepenom razvijenosti u turizmu I hotelijerstva. To znači odgovarajući stepen turističke I poslovne structure nosilaca privređivanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari