Odlomak

1.    UVOD

Elektronsko poslovanje se pojavilo početkom 80-tih godina prošlog veka, ali je ubrzan razvoj doživelo poslednjih godina. Na ovaj razvoj najveći uticaj imao je internet, čija je primena uticala na motivacijusve većeg broja korisnika da koriste mogućnosti koje pruža elektronsko poslovanje.

Elektronsko poslovanje je razmena standardizovanih elektronskih poruka prilikom obavljanja poslova u kompanijama, bankama, državi, aktivnostima građana i sl. Elektronsko poslovanje (Electronic business) podrazumeva obavljanje poslovnih procesa uz primenu elektronske tehnologije. Pod elektronskom tehnologijompodrazumevamo  kombinovanu upotrebu informacionih tehnologija i telekomunikacija. Ova vrsta tehnologije omogućava slanje velikog broja informacija na velike daljine u kratkom vremenskom periodu. To omogućava kompanijama koje u svom poslovanju koriste elektronsku tehnologiju da ostvare značajne uštede u troškovima poslovanja, efikasnije obave svoje zadatke i budu konkurentniji na tržištu.

Elektronsko poslovanje ima sledeće prednosti:
–    smanjenje troškova poslovanja i to prevashodno vezane za izradu papirnih dokumenata
–    smanjenje grešaka, pogotovo gde je tačnost informacija od značaja
–    ušteda vremena, posebno u prenosu informacija
–    smanjenje obima ljudskog rada
–    pristupačnost, razumljivost i razmenjivost informacija

Elektronsko poslovanje razvijalo se u dva pravca . Prvi je trebalo da omogući kompanijama da brže i lakše prenesu novac i informacije između sebe, a drugi, noviji, predviđen za krajnje korisnike koji žele određeni proizvod/uslugu.

Razvoj i primena elektronskog poslovanja moguća je jedino ukoliko su ispunjeni sledeći preduslovi:
–    razvijena primena Interneta
–    usvojeni propisi o elektronskom poslovanju i elektronskom potpisu
–    razvijena telekomunikaciona infrastruktura
–    prihvatanje elektronskog poslovanja od strane rukovodstva
–    finansijska ulaganja za uvođenje

Pod uticajem primene elektronskog poslovanja reorganizuju se skoro sve delatnosti i tako danas imamo e-trgovinu, e-bankarstvo, e-upravu i slično.

Očekivanje da transakcije elektronskog poslovanja mogu dostići značajan deo ukupnog poslovanja je jedna dimenzija zbog čega je Internet proizveo takav interes. Otvorena struktura Interneta i niski troškovi upotrebe dozvoljavaju povezivanje novih i postojećih informacionih i komunikacionih tehnologija. To otvara mogućnost za kupce i prodavce da komuniciraju na mnogo efikasniji način i da kreiraju novi tržišni prostor.

Internet je 1991. godine imao manje od 3 miliona korisnika iz celog sveta, a njegova primena u elektronskom bankarstvu i trgovini nije postojala, dok je do kraja 1999. godine 250 miliona korisnika pristupilo Internetu i približno četvrtina njih je obavila on-line kupovinu preko sajtova (uključujući sve oblike elektronskog poslovanja), vrednu približno 110 milijardi USD. Svakim danom sve više ljudi pristupa na Internet. Bežični pristup (wireless) postaje isto tako popularan. U 2000. godini bilo je oko 414 miliona Internet korisnika i oko 10% njih je koristilo bežični pristup, dok je 2002 . godine bilo oko 673 miliona korisnika i više od trećine njih je koristilo bežični pristup. Prema podacima eTForecasts, ovaj broj će rasti i očekuje se da će do kraja 2005. godine dostići skoro 1,2 milijardi korisnika, od kojih će 62% njih biti bežični korisnici.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Skripte

Komentari