Kodeks poslovne etike
I UVODNI DEO
Etički kodeksi pojedinih profesija bilo da ih formiraju vlade ili strateške organizacije , namenjene su kompanijama kao polazna tačka u formiranju vlastitih kodeksa.
Prve etičke kodeks je difinisao HIPOKRAT (460-377 god. pre nove ere)
Kao kodeks lekara u formi svečane zakletve:
U ČASU KADA STUPAM MEĐU ČLANOVE LEKARSKE PROFESIJE SVEČANO OBEĆAVAM DA ĆU SVOJ ŽIVOT STAVITI U SLUŽBU HUMANOSTI.PREMA SVOJIM UČITELJIMA SAČIVAĆU DUŽNU ZAHVALNOST I POŠTOVANJE .SVOJ POZIV ĆU OBAVLJATI SAVESNO I DOSTOJANSTVENO .NAJVEĆA BRIGA ĆE MI BITI ZDRAVLJE MOG BOLESNIKA.POŠTOVAĆU TAJNE ONOG KO MI SE POVERI.ODRŽAVAĆU SVIM SVOJIM SILAMA ČAST I PLEMENITE TRADICIJE LEKARSKOG ZVANJA. MOJE KOLEGE ĆE BITI BRAĆA.
U VRŠENJU DUŽNOSTI PREMA BOLESNIKU NEĆE NA MENE UTICATI NIKAKVI OBZIRI, VERA, NACIONALNOST,RADA, POLITIČKA ILI KLASNA PRIPADNOST.
APSOLUTNO ĆU POŠTOVATI LJUDSKI ŽIVOT OD SAMOG POČETKA.I POD PRETNJOM NEĆU POPUSTITI DA SE ISKORISTE MOJA MEDICINSKA ZNANJA,SUPROTNO ZAKONIMA HUMANOSTI.OVO OBEĆAVAM SVEČANO, SLOBODNO POZIVAJUĆI SE NA SVOJU ČAST.
U formiranju etičkih kodeksa različitih delatnosti , prednjače SAD, gotovo da nema oblasi gde nisu definisani etički kodeksi ; trgovina, marketing , reklamiranje organizovanje sastanaka, kongresi,turizam, računovodstvo.
Osnovni postulati na kojima se zasnivaju međunarodni poslovni kodeksi su kajošiju i ljudsko dostojanstvo. KAJOŠIJU na japanskom znači živeti i raditi za opšte dobro. Ljudsko dostojanstvo se odnosi na vrednost i integritet svakog čoveka kao cilja, a ne sredstva za ostvarivanje tuđih ciljeva.
Multinacionalne kompanije razvijaju svoje poslovanje u različitim zemljama ,i na svim kontinentima. U svom poslovanju susreću se sa različitim zakonodavstvima.
Kompanije se odlučiju za proklamovanje etičkih kodeksa u borbi protiv korupcije.Donošenje zakona protiv korupcije u mnogim zemljama poslužio je kao katalizator donošenja etičkih kodeksa.
U osnovi sistema upravljanja firme su vrednosti a mehanizam za artikulisanje tih vrednosti je etički kodeks, ili kodeks poslovnog ponašanja,koji specificira etička pravila organizacije.Etički kodeks treba daa uključi dva aspekta: identitet i vrednostii društveni uticaj.
Pisane etike izjave koje najčešće pronalazimo definisane u firmama su:
Korporacijski slogan (Corporate credo)-Kratka i sadržajna izjava korporacijskih vrednosti,
aktivnosti,želja.
Dekleracija vrednosti (Values statement)-dokument koji navodi i definiše osnovne etičke i operativne vrednosti,ideale ili prioncipe.
Kodeks ponašanja (kode of conduet)-duži, obavezujući ,praktičan i operativni dokument koji određuje politike, procedure i pravila u vezi ispravnog ponašanja
U pitanjima kao što su na primer, privatnost radnika, upotreba resursa firme,sukob interesa i slično.
Etički kodeks može sadržati sve ove pisane etičke izjave s tim da posebno treba obratitit pažnju da se pri izradi etičkog kodeksa uključi skladnost sa zakonskim normama.
Više u Ekonomija
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Akcionarsko društvo – Pojam, karakteristike, način donošenja
- Ekonomija
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Ortačko društvo
- Privredno pravo
- 11 stranica
Više u Seminarski radovi
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Akcionarsko društvo – Pojam, karakteristike, način donošenja
- Ekonomija
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Ortačko društvo
- Privredno pravo
- 11 stranica
Više u Skripte
Virtuelna komunikacija i kultura
- Komunikacija i kultura
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 6 stranica
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Didaktika
- Didaktika
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 18 stranica