Odlomak

UVOD

U savremenoj privredi oligopol je najčešće susretana tržišna forma u kojoj konkuriše mali broj preduzeća i gde je ulazak novih konkurenata ograničen postojanjem velikih ulaznih barijera. Postojanje malog broja preduzeća koja posluju u uslovima relativno zatvorenog tržišta zahteva od preduzeća strateško promišljanje i povlačenje strateških poteza. Na oligopolskom tržištu odluke preduzeća utiču na poslovanje njegovih konkurenata, tako da ono prilikom odlučivanja mora voditi računa o tome kakvu će posledicu ta odluka ostaviti na njegove konkurente i kakav će biti njihov odgovor. Napred iznete konstatacije govore o složenosti poslovanja na oligopolskom tržištu.
Oligopol je tržište u kojem dominira nekoliko prodavaca, od kojih neki imaju veliko učešće na tržištu i sposobnost da utiču na formiranje cena.
U visoko razvijenim, savremenim tržišnim privredama, oligopol predstavlja sinonim velikog biznisa. Oligopolska grana uključuje grupu velikih firmi. Svaka od tih velikih firmi pomno prati akcije rivalskih firmi.
Neki oligopoli prodaju proizvode koji su suštinski identični kao što je, na primer, valjani čelik iz različitih čeličana. Drugi oligopoli prodaju proizvode koji su sasvim različiti u očima kupaca, primera radi, različite tipove kola, kao što su ševrolet, ford, itd.
U uslovima potpune konkurencije menadžeri ne donose odluke o cenama, već prihvataju cene koje diktiraju tržišne snage i prilagođavaju svoju prodaju. Firme u uslovima potpune konkurencije čak ne znaju većinu svojih konkurenata. Međutim, oligopolisti nisu zavisni od tržišnih snaga u meri kakav je slučaj kod potpune konkurencije. Zbog toga oni moraju da brinu o cenama, da troše na propagandu i da pokušaju da razumeju ponašanja svojih rivala.
Kroz rad je prikazan pojam oligopola, šta on predstavlja i koje su njegove karakteristike, koji su izvori oligopola, modeli oligopola, strateško ponašanje na oligopolskom tržištu i preko kojih strateških aktivnosti se ostvaruje to ponašanje.

 

 

 
Pojam oligopola

Reč oligopol je izvedena iz grčke reči “oligos”, koja označava nekoliko. Oligopol znači “nekolicina prodavaca”, predstavlja strukturu na tržištu gde se na strani proizvodnje i ponude javlja nekoliko preduzeća koja proizvode homogen proizvod. Ograničen broj prodavaca pretpostavlja da je relativni značaj svakog preduzeća ponaosob veliki, odnosno svako preduzeće u oligopolu može da vodi politiku proizvodnje i politiku cena poštujući akcije ostalih preduzeća. Ta pretpostavka ima realnu osnovu koja se ogleda u saznanju uzajamne zavisnosti prodaje, proizvodnje, investicionih planova i planova oglašavanja svih prisutnih proizvođača na tom tržištu. Međutim i pored toga konkurentska borba u oligopolnom tržišnom stanju nije isključena, a moguće je i stanje, koje skoro da predstavlja pravilo, u vidu korektnosti i tolerancije.
Oligopol predstavlja takvo tržišno stanje u kome dominira nekoliko proizvođača homogenog ili diferenciranog proizvoda. Postoje dva tipa oligopolista. Prvo, kada su proizvodi homogeni, radi se o čistom oligopolu. Oligopolist može biti jedan od malog broja prodavaca koji proizvode neki istovrsan proizvod. To je na primer slučaj u proizvodnji aluminijuma i nafte gde je proizvod prilično homogen, a istovremeno su velika ulaganja kapitala za ulazak u taj sektor.
Drugi tip oligopola čini privredni sektor u kome je samo nekoliko prodavaca diferenciranih proizvoda. U slučaju kada na tržištu postoji proizvodnja diferenciranih proizvoda koji se ne mogu međusobno supstituisati, radi se o diferenciranom oligopolu. To je na primer u automobilskoj industriji gde se automobili prodaju po brojnim obeležjima kao što su: veličina, snaga, potrošnja goriva, sigurnost i sl.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari