Odlomak

1. Partnerstvo privatnog i javnog sektora

Javno-privatno partnerstvo (JPP,engl PPP Public Private Partnership) se odnosi na saradnju organa (javne) vlasti i preduzetnika na različitim nivoima organizovanja (lokalna ili centralna vlast) u cilju zadovoljavanja neke javne potrebe. Znači,reč je o inicijativama javnog ili privatnog (profitnog i neprofitnog) sektora u kojima svaki učesnik angažuje određene resuse i učestvuje u planiranju i odlučivanju,odnosno realizaciji nekog projekta ili poduhvata od opšteg interesa. Bitno je podvući da JPP nije partnerstvo kojem je svrha komercijalna delatnost.
Postoji više modela i podmodela JPP. Najčešći su:
1. Model čistog ugovornog odnosa koji ima dve varijante: koncesija-koncesionar naplaćuje pružanje usluge od korisnika. Ako finansira i gradi objekat onda privatni operater naplaćuje svoje usluge od javnog sektora, korisnika objekta.
2. tzv. institucionalna kooperacija javnog i privatnog sektora u okviru neke određene institucije. To ne znači da javni i privatni sektor ne treba da ulaze u međusobnu saradnju skomercijalnom svrhom,ali to onda vise nije JPP. Značenje reči ,,javno’’ (engl, public) odnosi se na ljude, pripada ljudima, odnosi se ili utiče na naciju, državu ili društvo; suprotno od privatnog.
Javnost je, s preduzetničkog stanovništa, ,,bilo koja grupa koja ima stvarni ili potencijalni interes za uspeh firme ili moze uticati na sposobnost firme da postigne svoj cilj. Pod javnošću se podrazumeva jedno ili više fizičkih ili pravnih lica i njihovih udruženja, organizacija ili grupa’’. Javno-privatno partnerstvo, kao poslovni model je relativno nova praksa koja je počela 80-tih godina, prošlog veka. Danas se JPP koristi u svim područijma gde se pruža javna usluga, izvode javni radovi ili koristi javno dobro. Partnerstvo je pojam koji naglašava novi kvalitet odnosa između preduzetnika i države, jer se deli i nagrada odnosno uspeh i rizik i eventualni neuspeh. To samo po sebi donosi značajne prednosti kao npr:
• smanjenje ukupnih troškova projekta
• potrebu za privatnim finansiranjem u uslovima budŽetskih ograničenja
• koristi od korišćenja ,,know now’’ efikasnosti i metoda rada privatnog sektora
• poboljšanje kvaliteta usluge
• bržu realizaciju potrebne infrastrukture
Osim toga,treba ukazati i na relativno dugo trajanje kooperacije javnog i privatnog partnerstva, što i jednoj i drugoj strani donosi prednosti i to privatni partner finansira, projektuje, gradi, upravlja i održava objekat ili pruža usluge na postojećem objektu
• javni partner štiti javni interes i definiše ciljeve u smislu kvaliteta usluge, politike cena i pračenja ostvarivanja tih ciljeva.
Prema tome JPP je pozicioniran između klasičnog obavljanja javnih poslova i privatizacije,te se može zgraditi kao društveno-pravna kooperacija odnosno kao spajanje javnog i privatnog sektora u zajedničko (projetkno) društvo. Privatni sektor plaća mesečnu naknadu privatnom sektoru, uz kontrolu kvaliteta i obavljanja javnih poslova.
Prema www.partnerships.nl partnerstvo je dobrovoljni sporazum o saradnji između zainteresovanih aktera iz barem dva različita sektora/grupe (međunarodna organizacija, vlada, biznis, nevladina organizacija, naučna ili istraživačka institucija) koji zajedno rade na ostvarenju zajedničkog cilja ili posebnog zadatka i dele rizik, odgovrornost, resurse, sposobnosti i koristi. U novije vreme sve više postaje jasno da jednosektorski pristup društvenom razvoju više nije dovoljan.
Siromaštvo, neravnomeran razvoj i ugrožavanje životne sredine postali su toliko krupni problemi da više nijedan sektor nije u stanju da ih sam reši, pre svega zbog nedovoljnih kapaciteta i resursa,kao i nemogućnosti da sam snosi odgovornost. S druge strane, sazreva svest da svi moramo biti društveno odgovorni: donosioci odluka, građani i njihova udruženja, kompanije. Osim toga sve vise korporacija posluju.
Postoje brojni načini da se ta društvena odgovornost javno ispolji.
Partnerstva su samo jedan od načina da koji poslovni sektor može pokazati svoju odgovornost prema zajednici u kojoj posluje.
Posmatrano tehnološki, u nekim od literarnih izvora nalazmo različite relacije pojmova ,,partnerstvo’’ i saradnja.
U nekim se međusektorska saradnja shvata kao širi pojam, a partnerstvo kao proces usmeren na ostvarenje odredjenog cilja ili serije ciljeva, dok su u drugim odnosi tih pojmova drugačij, ili čak suprotni. Da bismo jedan odnos mogli nazvati partnerstvom potrebno je da postoji zajednički cilj zajedničko angažovanje podela rizika, odgovornosti, spospobnosti, resursa i koristi.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari