Planiranje
UVOD
Sama definicija menađmenta proizilazi , da on predstavlja seriju međusobno povezanih odluka , akcija i naravno rezultata . Odavno je ukazano da menađzment nije čin , već proces interaktivnih i iterativnih komponenti , čije odvijanje i sinhronizacija čine sadržinu upravljanja .
Neki autori govore o fazama upravljanja , a drugi o funkcijama menađmenta navodeći pri tome : planiranje , organizovanje ( implementaciju ) , vođenje i kontrolu kao najvažnije .
Sve ove funkcije , koje menađeri obavljaju , uz pomoć znanja i vještina , treba da se obave kako bi efikasno i efektivno postigli ciljeve organizacije .
Ono što je značajno jeste da su sve funkcije menađmenta povezane , tj. da ne postoji mogućnost istupanja jedne od njih . Po svom značaju kao primarna faza procesa upravljanja , tretira se upavo funkcija planiranja . Ova primarnost proizilazi iz činjenice da su outputi planiranja , baza za preuzimanje akcija i odrednica za ostvarivanje ostalih faza procesa upravljanja .
Planiranje se definiše kao proces donošenja planskih odluka o ciljevima , strategijama , programu i pojedinačnim planovima na osnovu kojih će se , preuzimati aktivnosti na realizaciji vizije i misije preduzeća .
Upravo zbog ovog značaja planiranje treba da bude : realno , konkretno , efikasno , sveobuhvatno ,te vremenski usklađeno i orijentisano na faktore uspjeha .
Značaj planiranja proizilazi iz sledećih potreba menađera da :
1 . spremno idu u susret budućnosti
2 . efikasno koordiniraju aktivnostima
3 . unaprijede proces donošenja odluka
4 . obezbijede poslovanje prema izazovima ( budućnosti )
5 . stvore osnovu za kontrolu
6 . poslednja potreba ali ne manje bitna , zasniva se na stepenu razumijevanja i svijesti
o relevantnim ( bitnim ) , poslovnim područijima i prirodi izazova . Ono na sta će se ovaj rad bazirati jeste upavo, nužnost pristupa procesu planiranja , karakteristike , odlučivanje , faktore racionalnosti planiranja ,elementi poslovnog plana preduzeća ( biznIs plan ) , te ćemo spomenuti i neke od tipova planiranja .
1 . 1 . NUŽNOST INTEGRALNOG PRISTUPA PROCESU PLANIRANJA
Ako se planiranje razumije kao primarna faza procesa upravljanja u kojoj se donose odluke o ciljevima , politikama , strategijama i setu pojedinačnih planova za preuzimanje aktivnosti preduzeća , onda je očigledno da se radi o složenom i odgovornom poslu . Putem planiranja preduzeće usaglašava ciljeve i načine njihovog ostvarivanja , programiranje i sinhnonizaciju relevantnih aktivnosti . Planski proces uključuje : eksterno i interno usaglašavanje . Eksterno usaglašavanje , se svodi na usaglašavanje ciljeva i mogućnosti iz okruženja , u smislu da
se kroz ciljeve i izazove okruženja opredijeli strategija . Interno usaglašavanje podrazumijeva uspostavljanje nužnih odnosa između pojedinih područja aktivnosti i nosilaca .Ukupni plan preduzeća treba da se bazira na usklađenosti ova dva segmenta planiranja . Kao što znamo preduzeće ima svoju proceduralno – organizacionu dimenziju ( usaglašavanje planova po nivoima i organizacionoj strukturi ) , predmetnu dimenziju (planiranje po funkcionalnim područijima kao što su proizvodnja , marketing i dr. ) , strukturalnu ( bazirana na donošenje planskih odluka o ciljevima , strategijama i politikama ) , vremensku ( uspostavljanaje odnosa između dugoročnih , srednjoročnih i kratkoročnih planova ) , i formalno – pravnu dimenziju.
Kroz razvojni plan preduzeće usklađuje svoje aktivnosti sa promjenama u okruženju , što uključuje inovativno , alokativno i funkcionalno planiranje . Kada je riječ o usaglašavanju planova , važno je da se obezbijedi jedinstvenost procesa planiranja . Važno je takođe usaglašavanje i sa finansijskim institucijama , kao i sa nosiocima infrastrukturnih djelatnosti .
Različiti planovi podrazumijevaju i određeno vrijeme za njihovu realizaciju , pa se i dijele na : dugoročne , kratkoročne i srednjoročne .Kratkoročni planovi proizilaze iz srednjoročnih , a ovi znače ostvarivanje dugoročnih .
Više u Menadžment
Liderstvo, menadžment i organizaciono ponašanje
- Liderstvo u nastavi
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Učiteljski fakultet · Beograd
- 15 stranica
Organizacija događaja u hotelijerstvu-studija slučaja hotela “Hyatt Regency” Beograd
- Turističko poslovanje
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 37 stranica
Praktična nastava Eliksir Zorka mineralna đubriva d.o.o.
- Stručna praksa 1
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 11 stranica
Više u Seminarski radovi
Cena kao instrument marketing miksa
- Marketing
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Rešenje i zaključak u upravnom postupku
- Administrativno i kancelarijsko poslovanje
- Beogradska poslovna škola Visoka škola strukovnih studija · Beograd
- 10 stranica
Zlostavljanje i zanemarivanje dece i rad sa zlostavljanom decom
- Psihologija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 19 stranica