Odlomak

Pojam organizacionog ponašanja
Organizaciono ponašanje je nov pojam u teoriji i praksi organizacije i upravljanja. Predstavlja posebno područje menadžmenta i kao takvo smatra se posebnom naučnom disciplinom. Koreni izučavanja organizacionog ponašanja sežu u daleku 1924. godinu i vezuju se za poznati Hotorn eksperiment. Lari Kamings kaže da je organizaciono ponašanje način razmišljanja, način shvatanja problema, sprovođenja istraživanja i pronalaženja odgovarajućih rešenja.
Ako bismo želeli da sumiramo definiciju organizacionog ponašanja, onda je to razumevanje, predviđanje i kontrola ljudskog ponašanja u organizaciji. Izučavanje organizacionog ponašanja bi trebalo da omogući shvatanje ponašanja ljudi u organizaciji. Predmet organizacionog ponašanja je proučavanje ljudskog ponašanja, stavova i performansi u organizacijama.
Izučavanje organizacionog ponašanja omogućava ljudima da zadobiju kompetentnosti koje su im potrebne da bi bili uspešni radnici, vođe tima ili menadžeri. Organizaciono ponašanje omogućava shvatanje ljudske prirode, samim tim daje mogućnost za predviđanje ponašanja zaposlenih u određenim situacijama, ali isto tako ukazuje i na to kako organizaciona sredina utiče na ponašanje zaposlenih.
Čovek reaguje na sredinu tako što ispoljava određeno ponašanje, a zadatak menadžera je da to ponašanje usmeri. Ponašanje treba da bude takvo da obezbedi ostvarenje ciljeva organizacije, ali i individualnih ciljeva zaposlenih, jer će se samo na takav način željeno ponašanje ponoviti i u budućnosti. U organizacije spadaju razne vrste kompanija, profesionalnih agencija, vladinih odeljenja, ali su to isto tako i lokalne sportske lige, političke partije, trgovinske unije itd. Za sve njih isto važi: obezbediti članove je lako, ali pridobiti ih da igraju zajedno je teže.
Pridobijanje ljudi da rade zajedno jedan je od rezultata izučavanja organizacionog ponašanja. Ako su organizacije neefikasne, onda ćemo sve ostaviti na nižem nivou prosperiteta od onog koji smo mogli da ostvarimo. Ako organizacija funkcioniše na takav način da svako može da pruži najbolje od sebe i da zauzvrat ostvari određene koristi onda će svi biti srećniji i prosperitetniji.
Iz napred navedenih razloga organizaciono ponašanje se koristi većim brojem metoda i naučnih principa, kako bi se predmet posmatranja svestranije i potpunije sagledao i analizirao. Ponašanje ljudi sagledava se na osnovu tri nivoa: individualnog, grupnog i organizacionog.
Faktori koji utiču na organizaciono ponašanje
Poznavanje faktora ponašanja ljudi u organizacijama bitno je za razumevanje organizacionog ponašanja. Na ponašanje ljudi u organizacijama utiču tri grupe faktora na različitim nivoima:
1. Faktori na individualnog nivou, individualni procesi ili ponašanja;
Individualni procesi: ljudi stvaraju pretpostavke o onima sa kojima rade, koje nadgledaju ili sa kojima provode vreme van posla. Efektivni zaposleni shvataju šta utiče na njihovo ponašanje pre nego što reše da utiču na ponašanja drugih. Individualno ponašanje je osnova za uspeh organizacije. Ponašanje pojedinca na poslu oblikuju i interni i eksterni faktori. Interni faktori uključuju: stečene sposobnosti, motivaciju, percepciju, stavove, ličnost i vrednosti pojedinca. U eksterne faktore koji utiču na ponašanje osobe spadaju: sistem nagrađivanja organizacije, politika organizacije, grupno ponašanje stil vođastva koji primenjuju menadžeri, dizajn organizacije i drugo.
2. Faktori na grupnom nivou, interpersonalni procesi i ponašanja;
Grupni i interpersonalni odnosi: ljudi uglavnom ne biraju da žive ili rade sami. Oni većinu svog vremena provode u interakciji sa drugima. Ljudi su rođeni u porodici, mole su u grupama, rade u timovima i žive u grupama. Mnogi organizacioni ciljevi mogu biti ostvareni samo u saradnji sa drugima. Produktivnost ostvarena kroz timski rad čini razvoj timskih kompetentnosti jednim od najvažnijih aspekata profesionalnog i upravljačkog razvoja. U okviru timova najčesće se ispoljavaju ekspertska i referentna moć. Zaposleni i menadžeri koriste moć kako bi ostvarili ciljeve, i u mnogim slučajevima kako bi učvrstili svoju poziciju

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari