Odlomak

 POJAM KONKURENCIJE

Izraz “konkurencija” latinskog je porijekla (concurrentia) i znači  nadmetanje, suparništvo i takmičenje. U ekonomiji se odnosi na nadmetanje subjekata privređivanja radi postizanja istog ili sličnog poslovnog cilja. Zbog toga je konkurencija u ovoj oblasti tijesno povezana sa postojanjem robne proizvodnje,relativno slobodnog tržišta i nezavisnih subjekata koji na njemu djeluju. Složenost pojma konkurencije i njegova značenja zavise od razvoja privrede i ekonomskih nauka. On danas obuhvata prvenstveno: strukturu tržišta, uslove obavljanja poslovnih djelatnosti i način ponašanja subjekata na tržištu.

Tržište i konkurencija zbog toga dijele istu sudbinu. U ekonomskoj teoriji je konstruisano više vrsta konkurencije. Sve one imaju obilježja modela.  Zbog toga se možemo zadržati na tri osnovna tipa:

a)    Potpuna ili perfektna konkurencija se karakteriše: atomiziranom strukturom privrednih subjekata, potpunim automatizmom u kretanju ponude i potražnje,težnjom da se princip racionalnosti u privređivanju maksimalizira, nemogućnošću pojedinih subjekata da utiču na nivo cijena i nepostojanje bilo prirodnih, bilo pravnih prepreka za slobodno kretanje svih faktora privređivanja;

b)     Nepotpuna ili imperfektna konkurencija egzistira onda kada ne postoji neki od bitnih elemenata potpune konkurencije;

c)    Monopolska konkurencija je obilježena nepostojanjem više takmičara uopšte ili nepostojanjem većeg broja konkurenata koji bi između sebe bili nezavisni. Kod monopolske konkurencije je od svih elemenata slobodne konkurencije prisutan samo princip racionalnosti i maksimiziranja dobiti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari