Odlomak

 

Pokretačka snaga razvoja i poslovni uspjeh proizilaze iz kontinuiranog učenja i unapređenja menadžerskih sposobnosti i vještina. Međutim, promjene u poslovnom svijetu, kao i promjene mentaliteta u odnosu na način na koji se poslovi sprovode, dovele su do javljanja neophodnosti analize pravičnosti ovog procesa, ne samo sa aspekta zakona, već takođe i sa aspekta morala. Kao posledica toga, konceptualizovana je nova disciplina – poslovna etika. Ova disciplina nalazi se na granici između filozofije morala (etike) i menadžmenta, što ukazuje na korišćenje skupa korisnih instrumenata prilikom odlučivanja o nekoj strategiji unutar firme, rješavanje sukoba među različitim grupama koje poslovno sarađuju: poslodavaca i zaposlenih, menadžera i akcionara, firme i lokalne zajednice, državnih institucija itd. Kao moralni principi ili etička pravila, etika se primenjuje u menadžmentu ljudskih resursa, menadžmentu kriznih situacija, marketing komunikacijama svih vrsta: u brendiranju, odnosima sa javnošću, publicitetu itd. Etika se ne može jednostavno redukovati na poštovanje zakona, jer su zakonski propisi često nedovoljni da bi se na odgovarajući način uredili odnosi sa drugima. Poslovna etika je suštinski bitna za dugoročni uspeh poslovne aktivnosti, a ovo važi, kako na makroekonomskom nivou (nemoralno ponašanje može dovesti do poremećaja na tržištu i do neadekvatne raspodele resursa), tako i na mikroekonomskom nivou (na ovom nivou često je povezana sa poverenjem u dobavljače, klijente, zaposlene i zajednicu), gde svaka organizacija ima određene odgovornosti, kako u društvenoj, tako i u ekonomskoj sferi.
U posljednjih nekoliko godina poslovna etika je sve češće tema razgovora u poslovnim krugovima. Na popularizaciju i učestalije razmatranje o poslovnoj etici uticalo je više motiva. Jedan od najvažnijih je poslovni neuspeh, gubitak ugleda, pad vrijednosti na tržištu nekih svetski poznatih preduzeća. Neodgovorni pojedinci i same organizacije svojim odlukama i delovanjem nanose velike gubitke. Te propuste je vrlo teško ili gotovo nemoguće nadoknaditi. Različite nacionalne kulture i zakoni ponekad su zbunjujući i etički kontradiktorni. Svako preduzeće ima neke svoje interne etičke principe putem kojih komunicira sa klijentima, partnerima…
Poslovna etika označava pojavu (etiku koja se javlja i primenjuje u privredi) i oblast istraživanja te iste pojave (istraživanje poslovne etike). Kao grana etike (ili filozofije morala), poslovna etika se bavi time da li su neki sudovi dobri ili loši, ispravni ili pogrešni, zatim moralnom obavezom i odgovornošću, pravima i dužnostima, kako se ove stvari javljaju i opravdavaju. Poslovna etika se u velikoj meri preklapa sa onim što se naziva „društveno odgovorno poslovanje“ – pokret koji poziva preduzeća da budu odgovorna ne samo akcionarima već i društvu u kojem posluju .

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 20 stranica
  • Etika -
  • Školska godina: -
  • Seminarski radovi, Skripte, Etika
  • Crna Gora,  Podgorica,  UNIVERZITET CRNE GORE - Fakultet političkih nauka u Podgorici  

Više u Etika

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari