Odlomak

UVOD

U radu se razmatraju ekonomske, psihološke i socio-biheviorističke teorije o preduzetniku, saciljem da se odrede karakteristike uspešnih preduzetnika. Ekonomske teorije doprinele su boljem razumevanju preduzetnika, i ukazale na značaj preduzetnika za privredni rast.Teorija ličnih karakteristika preduzetnika polazi od pretpostavke da uspešni preduzetnici imaju jedinstvene osobine, koje ih čine posebnim, i bavi se identifikovanjem i merenjem osobina uspešnih preduzetnika. Sociobiheviorističke teorije pretpostavljaju da uspeh preduzetnika zavisi ne samo od njegovih ličnih karakteristika, već i od iskustva, znanja, uticaja okruženja i sposobnosti učenja. Ni jedna od razmatranih teorija ne daje celovito tumačenje ključnih faktora uspeha preduzetnika, ali integralno, oneomogućavaju da se razumeju i objasne razlozi njihovog uspeha. Uspeh je rezultat ličnih karakteristika preduzetnika, sposobnosti učenja iz iskustva, kao i prilagođavanja uticajima iz okruženja.

 

 

 

ŠTA JE PREDUZETNIK

Preduzetnik je pokretačka sila preduzetničkog procesa – pojedinac, koji stvara vrednost i u tom procesu preuzima rizik gubitka novca, vremena ili nekog drugog oblika vrednosti proizvoda ili usluge.Preduzetništvo i preduzetnike povezujemo uglavnom sa biznisom i to onim privatnim i kažemoda su preduzetnici oni pojedinci koji imaju sopstvene firme, njima upravljaju i od toga zive. Ipak, pojam preduzetništva daleko je širi. Preduzetništvo predstavlja nacin razmišljanja i ne usko vezan samoza biznis. U svakoj delatnosti, svakom preduzeću, bez obzira na veličinu i vlasništvo, preduzetničkorazmišljanje je vrlo važno. Ono se vezuje uz kreativnost, sistematski pristup problemu, proaktivnost.Preduzetnici su ljudi koji preuzimaju inicative i donose promene u okruženja u kojima žive i rade.Brojni su stereotipi i mitovi o preduzetništvu i preduzetniku kao nosiocu preduzetničkog procesa. Navešćemo neke od njih, uz objašnjenje zašto se govori o mitovima i kakva je zapravo realnost.Preduzetnici se radjaju, a ne stvaraju. Naravno da osobine i talenti, koje čovek dobija rodjenjem, imajuodredjeni značaj pri definisanju onoga čime ćemo se baviti u životu, ali one predstavljaju samo dobru pretpostavku, nikako ne i garanciju uspeha. Stvaranje preduzetnika je proces koji se sastoji odakumuliranja odredjenih, relevantnih veština, znanja, iskustva i kontakata, kao i značajnog ulaganja usopstveni razvoj. Svako moze započeti vlastiti posao.Najlakši deo svega je osnovati firmu.Preduzetnici koji shvataju razliku izmedju ideje i prilike i koji razmišljaju dovoljno široko imaju većušansu za uspeh. Ono sto sledi nakon osnivanja je puno teže preživljavanje, održivost i izgradnja uspešnog i profitabilnog biznisa.Preduzetnici su svoji vlastiti šefovi i potpuno su nezavisni. Preduzetnici su daleko od toga da su potpuno nezavisni – oni moraju zadovoljiti brojne obaveze prema partnerima, investitorima, kupcima,dobavljačima, zaposlenima, porodici. Ipak, preduzetnici donose odluku o tome da li ce, kada ce i stauraditi. Preduzetnici su stalno pod stresom i plaćaju veliku cenu takvog zivota. Bez sumnje – biti preduzetnik je stresno i zahtevno. Ali, ne postoji dokaz da je stresne ili zahtevne od bilo koje drugezahtevne profesionalne uloge. Preduzetnici su uglavnom vrlo zadovoljni svojim poslom, imaju boljiosecaj za postignuće, zdravi su i ređe odlaze u penziju nego oni koji rade za druge. Tri puta više preduzetnika nego menadžera izjavilo je da nikada ne želi ici u penziju. Započinjanje sopstvenog posla je rizično i često završi neuspehom. Iskusni i talentovani preduzetnici pronalaze atraktivne poslovne prilike, sposobni su da privuku prave ljude, neophodno finansiranje i druge resurse, što vodi uspehu poduhvata. Kada preduzeće i propadne, ne propadaju preduzetnici. Neuspeh predstavlja deo učećegiskustva preduzetnika iz kojeg izlaze pametni i snalažljivi. Novac je najvažniji resurs kod započinjanja posla. Ukoliko postoje svi ostali elementi potrebni za uspeh preduzetničkog poduhvata, nije problemdoći ni do novca, ali ne vredi i obrnuto – ukoliko preduzetnik poseduje dovoljno novca, ne znači nužnoda će i uspeti.Novac je za preduzetnika isto sto i olovka za umetnika – inertni alat, koji u pravimrukama može napraviti čudo. Ako je preduzetnik talentovan, uspeh će doći za jednu do dve godine.Postoji izreka koja kaže da limun sazri za dve i po godine, a biseru treba sedam ili osam godina. Retkose uspeh preduzeća dogodi za manje od tri ili cetiri godine. Ukoliko preduzetnik ima dovoljno novca za početak ne može „promašiti”. Često je upravo suprotno. Previše novca na početku dovodi do euforije isindroma „razmaženog deteta”. Uz to, nedostatak discipline i impulsivno trošenje obično dovode doozbiljnih problema i neuspeha.

 

 

 
LIČNOST PREDUZETNIKA
Preduzetnici se razlikuju među sobom. Ipak postoje određeni kvaliteti, koji suzajednički svim preduzetnicima, i koji su razlog njihovog uspeha. Predstavnici škole psiholoških karakteristika preduzetnika nastoje da identifikuju, i da izmere ličnekarakteristike, koje poseduju uspešni preduzetnici. Najveći broj istraživanja smatra da su najvažne karakteristike uspešnih preduzetnika:samopostignuće, samopouzdanje, samostalnost, prihvatanje rizika, kreativnost, inovativnost i viza.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari