Odlomak

 

UVOD

Rentabilnost je najširi izraz efikasnosti, jer pokazuje kako je tržište vrednovalo efekte ulaganja sredstava i kako ocenjuje sposobnost preduzeća da sa uloženim resursima proizvodi i stvara vrednost, pa predstavlja sposobnost preduzeća da sa uloženim resursima ostvari maksimalan profit. Rentabilnost je izraz zarađivačke sposobnosti preduzeća.

Analiza rentabilnosti bazira na konceptu ekonomskog profita i omogućava da se odredi: kako maksimizirati profit kako minimizirati gubitke gde je prelomna tačka poslovanja.

Ovakva analiza je osnov donošenja odluka o obimu proizvodnje i prodaje, o nastavku ili
prestanku poslovanja i određivanja prelomne tačke rentabiliteta.

Upravljanje poslovnim rezultatom pretpostavlja;

– pažljivu cost-benefit analizu u postupku donošenja pojedinačnih odluka,
– pažljivo periodično planiranje i kontrolu.

Analiza prelomne tačke je komplementarna sa gore navedenim, u smislu da predstavlja
test prihvatljivosti neke pojedinačne odluke.

Grafički prikaz prelomne tačke rentabiliteta je relativno popularan kod viših rukovodilaca preduzeća, iz razloga jednostavnosti upotrebe.

Analiza prelomne tačke podrazumeva poznavanje funkcije troškova i funkcije prihoda i potrebno je naglasiti, da obzirom na brojnost i isprepletanost njihovih činilaca, to nije lak zadatak.

Obzirom na značaj koji prelomna tačka rentabiliteta ima na određivanje efikasnosti poslovanja preduzeća u ovom radu biće više reči o samom pojmu prelomne tačke rentabiliteta, njenom značaju i analizi. U drugom delu biće objašnjeno kako se izračunava prelomna tačka a u nekoliko rečenica obrađena je i Break Even analiza.

1. PRELOMNA TAČKA RENTABILITETA

POJAM I OSNOVNE KARAKTERISTIKE
PRELOMNA TAČKA ili Cost-Volume-Profit Analysis (CVP) predstavlja prag rentabilnosti. Prag rentabilnosti je obim proizvodnje i prodaje gde je UPd = UT, odnosno C = PUT, a profit = 0 i svaki obim iznad ove tačke donosi dobitak, a svaki obim ispod ove tačke donosi gubitak. Ova tačka se dakle zove prelomna tačka poslovanja ili tačka apsolutnog rentabiliteta (Q1 i Q2).

Prelomna tačka :

• To je studija efekata promena u obimu prodaje na prihode, troškove i neto dobitak.
• To je obim prodaje na kome su prihodi i troškovi jednaki, odnosno preduzeće posluje sa nultim dobitkom

Osnovne karakteristike:

•Jednostavan instrument, lako se primenjuje.
•Služi da pratimo globalne tokove rentabiliteta (prihodi, rashodi, obim, rezultat)
•Budući da njih pratimo – često se koristi od strane centralnog menadžmenta
•Velika upotreba u procesu planiranja.

Prelomna tačka rentabiliteta pokazuje vrednost ili obim proizvodnje pri kojoj se ukupni prihodi izjednačavaju sa ukupnim rashodima

Mehanizam dejstvovanja poslovnog i finansijskog rizika (leveridža) u finansijskoj literaturi se obično ilustruje preko analize prelomne tačke rentabilnosti (grafikona rentabilnosti) kao široko prihvaćene tehnike bliske poslovnim ljudima.

Prelomna tačka rentabilnosti (tačka pokrića) ili »prag rentabilnosti «predstavlja onaj obim prodaje gde su ukupni prihodi jednaki ukupnim rashodima, odnosno troškovima. Proizvodnjom / prodajom ispod tačke rentabilnosti ostvaruje se gubitak, dok se proizvodnjom/prodajom iznad tačke rentabilnosti ostvaruje dobit. Analizom pokazatelja prelomne tačke rentabilnosti dolazi se do zaključka koji obim proizvodnje ili prodaje treba ostvariti da bi se obezbedili fiksni troškovi i deo varijabilnih troškova.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari