Odlomak

UVOD
Istorijski gledano prvi elementi reinženjeringa su nastali sa uvođenjem automatske obrade podataka (AOP). Poslednjih deset godina izvode se aktivnosti vezane za uvođenje serije standarda ISO 9000, ISO 14000, EDI i EDIFACT standarda. Sve ove aktivnosti moraju biti integrisane, naročito pojavom Interneta, Intraneta, klijent/server arhitekture i dr., u postupak reinženjeringa poslovnih procesa.
Jedan od glavnih “krivaca” zašto se pristupa reinženjeringu poslovnih procesa su promene vezane za razvoj informatičkih tehnologija čime se osnovne postavke Adama Smita vezane za postojeći način rada moraju revidirati. Istorijski gledano Adam Smit je definisao sledeće postavke:

  • Razbijanje procesa na elementarne zadatke
  • Razbijeni zadaci se dodeljuju usko specijalizovanim radnicima
  • Radnici su izdvojeni u različite organizacine celine
  • Postojanje konfliktnih ciljeva između Organizacionih Jedinica preduzeća (nabavke, prodaje, proizvodnje i projetovanja i dr.)

Ove postavke pojavom informatičkih tehnologija postale su smetnja razvoju savremene organizacije poslovanja

 

 

Šta je reinženjering

Problemi koje reinženjering rešava
Najvažniji poslovni ciljevi u današnjoj globalnoj ekonomiji su brzina, kvalitet, fleksibilnost i niska cena. Međutim, tradicionalni poslovni sistemi su inherentno nesposobni za postizanje ovih ciljeva, jer su stvoreni u saglasnosti sa dva osnovna principa: specijalizacija radnog procesa, podela rada na mnogo manjih delova i hijerarhijski menadžment – postavljanje nadzornika koji nadgleda ljude koji rade. Ovi principi su bili odgovarajući u doba industrijske revolucije, ali su danas krajnje neprikladni, jer neizbežno dovode do kašnjenja, grešaka, krutosti i visokim troškovima. Ovi problemi se ne mogu prevazići pojedinim zahvatima i“popravkama”. Reinženjering je jedini put ka poboljšanju.

 

 

 

Definicija reinženjeringa
Reinženjering poslovnih procesa (BPR – Business Process Reingineering) je prelazak u novu tehnološku paradigmu (uzor) gde nema podele poslovnih procesa na prodaju, marketing, računovodstvo već se organizovanje vrši oko kontinuiranih poslovnih procesa čiji je osnovni cilj dostava proizvoda potrošaču. Jedan od glavnih deviza reinženjeringa poslovnih procesa je komunikacija koja treba da omogući premošćavanje odozgo na dole (Top – Down) teorije sa odozdo na gore (Bottom – Up) implementacijom.
Metodologijom odozgo na dole sa stanovišta najviših rukovodilaca (metodom intervjua) izvodi se definisanje ciljeva poslovnih procesa, resursa, i dr. Obrnutim putem, metodologijama odozdo na gore (analizom dokumenata) izvodi se projektovanje i uvođenje. Širinu u pristupu daje metodologija odozgo na dole a preciznost omogućuje metodologija odozdo na gore.
Dakle, za sprovođenje reinženjeringa poslovnih procesa potrebno je podeliti poslovne procese u delove koji se mogu realizovati u konačnom vremenu, izvršiti ponovno grupisanje procesa u podsisteme i to prema podacima, definisati prioritete i definisati veze podsistema preko podataka.

 

 

 

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

2 replies on “Reinzenjering poslovnih procesa”

aleksa1989 says:

Rad je odličan, bravo za onog ko se toliko trudio da objasni suštinu reinžinjeringa.

qmcar says:

Hvala, mnogo mi je pomogao vas rad.

Komentari