Odlomak

Uvod

Privredni život predstavlja veoma složenu tvorevinu koja se sastoji iz nekoliko zaokruženih delova od kojih svaki za sebe predstavlja jednu celinu. Postoji veliki broj različitih kombinacija između tih celina što dosta komplikuje privrednu sliku.

Najznačajnije oblasti makroekonomskog istraživanja su: tržište roba i usluga gde se ravnoteža predstavlja preko jednakosti štednje i investicija i gde se primenjuje politika cena kao odgovarajuća mera ekonomske politike, zatim javne finansije koje obuhvataju javnu potrošnju i poreske prihode države gde se primenjuju mere fiskalne politike, razmena sa inostranstvom za koju odgovaraju spoljno trgovinska i devizna politika, novčani i bankarski sistem gde novac ima primarnu ulogu na strani agregatne ponude i agregatne tražnje, a monetarno kreditna politika ima regulativnu ulogu, agregatna ponuda u kojoj se vodi politika dohodaka i posebna politika za svaku privrednu oblast.

Takođe, značajno mesto u ekonomskom sistemu zauzima i tržište rada, sa svojom ponudom i tražnjom kao odrednicom cene radne snage na tržištu. S tim u vezi možemo slobodno reći da radna snaga predstavlja specifičnu vrstu robe na tržištu kojoj se mora posvetiti posebna pažnja.

Ekonomska politika predstavlja niz mera koje država preduzima radi ostvarivanja pune zaposlenosti i potencijalnog društvenog proizvoda. Svaka ekonomska politika ima svoje područje delovanja, mere i probleme koje treba da rešava. Ekonomske politike su međusobno povezane, jer su oblasti na koje se one odnose međusobno povezane. Zato se ekonomske politike kombinuju.

1.    Osnovni pojmovi

Na početku je potrebno upoznati se sa nekim od osnovnih ekonomskih pojmova koji se vezuju za tržište.

Tržište – „objektivni“ mehanizam koji preko sučeljavanja ponude i tražnje roba i usluga predstavlja vrlo složen mehanizam, i jedan od uslova formiranja cena.

Ponuda – ukupna količina robe ili usluga koja se u određenom periodu i pod određenim uslovima nudi na tržištu. Ponuda se može posmatrati sa više aspekata: ponuda robe reprodukcione potrošnje, ponuda robe široke potrošnje i ponuda robe za druge namene i naravno ponuda radne snage.

Tražnja – ukupna količina proizvoda ili usluga koju su tržišni subjekti  u određenom vremenskom periodu spremni i kupovno sposobni da, po određenoj ceni i drugim uslovima prodaje, kupe na određenom tržištu. Tražnju potrošnih dobara čine sva ona dobra koja služe za zadovoljenje čovekovih potreba.

Plafonirana cena – zakonsko propisivanje najviše cene po kojoj može da se prodaje neko dobro.

Najniža cena – cena prodaje određena  zakonom  po  kojoj  može  da  se prodaje neko dobro.

Porezi – nedobrovoljno plaćanje državi koje nije praćeno protivuslugom koju bi od nje primio platilac poreza.

Poreska opterećenja – način na koji se teret poreza deli među učesnicima, prodavcima i kupcima.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari