Odlomak

1.    UVOD

Porodicna pedagogija se definise kao nauka koja se bavi problemima vaspitanja dece u porodici,pri cemu se imaju u vidu mladi predskolskog i skolskog uzrasta.Proucava faktore i uslove porodicnog vaspitanja,sadrzaje,metode i sredstva,odnos porodice i predskolske ustanove,porodice i skole,odnos porodice i vanskolskih ustanova,itd..

Vaspitanje je proces formiranja coveka i mozemo zaključiti da prvi proces vaspitnog rada zapcinje u porodici.

Porodica je spona izmedju deteta i spoljasnjeg sveta. Njen zadatak je  da navikne dete na rad i primereno ponasanje, kao i da omoguci detetu kontak sa vršnjacima, starijima, da ga nauci o odnosima u drustvu i  onom sto je moralno i dobro. Ona je najvažnija vaspitna sredina, nezamenjiva je.

Porodica kao skop treba da ima sledeće osobine:

  • U porodici treba da vlada emocionalna povezanost kroz koju ce dete osetiti da je zeljeno i na taj nacin će naci snagu oslonca u njoj.
  • Roditelji treba da su mentalno i moralno zdravi
  • Vazna je i usklađenost odnosa među članovima porodice, međusobna prisnost i mogućnost zajedničkog rešavanja porodičnih problema.

Treba naglasiti da savršene porodice nema i da u svakoj porodici postoje i sukobi i problemi.

2.    RAZRADA

•    Porodica kao faktor sveukupnog razvoja

Mnogi velikani ljudske istorije gledali su na porodicu kao na jedan od kljucnih  cinilaca u razvoju i vaspitanju dece.Komenski cini prvi praktican korak na polju  porodicnog vaspitanja i istice  znacaj majke kao vaspitaca.Z.Z.Ruso istice  da roditelji treba da vaspitavaju decu,ali trazi i da otac ucestvuje u tome.Dakle,porodica i njen kljucni znacaj za vaspitanje mladih,oduvek je predmet interesovanja.Pomenuti autori i mnogi drugi teoreticari isticu kao fundamentalni faktor u razvoju i  formiranju licnosti kao i u njenoj sveukupnoj socijalizaciji.Ima vise elemenata porodicnog zivota od kojih bitno zavisi razvoj mladih,dr B.Samolovcev istice cetiri:

1)socijalni status porodice ;

2)atmosfera u porodicnom zivotu;

3)pedagoski zahtev prema detetu;

4)stepen kompleksnosti porodicne sredine.

 
•    Osnovno vaspitanje u porodici

Roditelji svojom brigom treba da omoguće deci:

  •     fizicki razvoj,
  •     intelektualni razvoj,
  •     estetske navike,
  •     moralno vaspitanje.

Roditelji treba svesno i promišljeno, sistemski i organizovano da deluju, da dete ne bude prepušteno samom sebi. Mnogi roditelji ne shvataju važnost fizičkog razvoja svog deteta. Nisu svesni mogućnosti svog uticaja na dete da ono bude zdarvo, jako i otporno. Imaju obavezu da deci obezbede uslove za higijenske akotivnosti, da budu čista i uredna. Neophodno je da nauče dnevni red, da im se obezbedi mogućnost za
zdrav san. Što se tiče moralnog vaspitanja treba naglasiti da čovek ne treba da živi kao jedinka sama za sebe već da je čovek društveno biće tako da je i to jedan od zahteva koji se traže. Važno je da dete u porodici nauči o redu, o pravilima. Treba ga postaviti u situaciju u kojoj će i ono samo delovati po moralu. Zato su najbolji uslovi u predškolskom periodu društvene igre sa odeđenim pravilima. Važno je voleti istinu, a ne laž, to takođe treba da se neguje u sklopu porodice, na taj način se jačaju veze. Autoritet se stiče ličnim primerom i istrajnošću a ne strogoćom. Neophodno je obratiti pažnju na vrte kazni i istrajnosti u kažnjavanju. Važno je posticati dečije pozitivne intelektualne postupke i omogućiti mu široku lepezu intelektualnih aktivnosti. Pored intelektualnih treba čuvati i negovati estetske vrednosti kao i negovati dečiju kreativnost.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari