Odlomak

UVOD

Današnja ekonomija vrednuje široka znanja i veštine, fleksibilnost, mešovite oblike osposobljavanja, višeciljnost, timski rad, rešavanje problema i rad zasnovan na projektima.  Osnovni cilj reforme i daljeg razvoja stručnog obrazovanja u Srbiji je njegovo pozicioniranje među faktore tehničko-tehnološkog, socijalno-ekonomskog i individualnog razvoja. Prvi korak u tom procesu je konceptualizacija razvoja stručnog obrazovanja i saobražavanje ukupnog obrazovnog sistema društvenim i individualnim potrebama i mogućnostima. Da bi se obezbedilo poboljšanje kvaliteta, transformisao sistem upravljanja i sistem finansiranja obrazovanja, da bi se uključile interesne grupe i socijalni partneri, obezbedio efikasan transfer znanja ali i sticanje veština kod svih učesnika u obrazovnom procesu i puno uvažavanje etničkih, kulturnih i lingvističkih različitosti, Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije započelo je pripreme za reorganizaciju i reformu sistema stručnog obrazovanja. Tokom 2001. godine Ministarstvo je usvojilo integrativni pristup kreiranju plana sprovođenja reforme. U tom kontekstu urađena je analiza postojećeg sistema srednjeg stručnog obrazovanja , koja je poslužila kao osnova za pripremu Strateškog okvira za reformu srednjeg stručnog obrazovanja.

Obrazovanje odraslih je manifestacija doživotnog učenja i integralni deo celovitog sistema obrazovanja. Znanja, veštine i sposobnosti (radne kompetencije) odraslog stanovništva su ključ za socijalno-ekonomsku transformaciju i razvoj Srbije i njenog nastojanja da budu deo interaktivnog sveta. Obrazovanje i učenje odraslih predstavljaju snažno sredstvo za:

•    razvoj ljudskog kapitala i uspostavljanje ekonomije i društvene organizacije zasnovane na znanju;
•    jačanje individualne i društvene produktivnosti, ekonomski razvoj zemlje i njenu integraciji u globalnu ekonomiju;
•    unapređenje kvaliteta života, stvaranja mogućnosti za punu socijalnu participaciju, zapošljavanje, zapošljivost i profesionalni razvoj i mobilnost.

Obrazovanje odraslih je istovremeno i snažno sredstvo individualnog razvoja i oblikovanja individualnih mogućnosti i ciljeva koji su prepoznatljivi kao lični i ostvarljivi. Ono je realna mogućnost da pojedinac:

•    bude zaposlen,
•    ostvari veću zaradu,
•    stekne nezavisnost,
•    ostane zdrav i aktivan,
•    obavlja kvalitetnije poslove,
•    ojača porodicu i
•    ohrabri nezavisnost njenih članova.

Zbog svega toga obrazovanje odraslih se u Srbiji mora zasnovati na novim temeljima. Ono nije znak ekonomske i tehnološke zaostalosti, sredstvo političke dresure i indoktrinacije, već način sticanja novih znanja, veština, sposobnosti i instrument i mehanizam stimulisanja ekonomskog rasta, povećanja zaposlenosti i zapošljivosti, privrednog restrukturiranja i tehničko-tehnološkog razvoja. Zbog toga je neophodno redefinisati ciljeve, organizaciju i strukturu celokupnog sistema obrazovanja odraslih, zasnovati ga na konceptu doživotnog učenja i učiniti dostupnim svim kategorijama stanovništva. Mora se prevazići stanje u kojem je učenje i obrazovanje dostupno samo deci i mladoj generaciji i stvoriti legislativne i institucionalne pretpostavke za obrazovanje i učenje odraslih. U tom kontekstu posebnu vrednost dobija stručno obrazovanje odraslih. Stručno obrazovanje odraslih je integralni deo sistema stručnog obrazovanja, koje je čvrsto povezano sa privredom, tržištem rada i drugim socijalnim sistemima. Na nivou srednjeg obrazovanja ono obuhvata:

•    kratkotrajne programe obuke i osposobljavanja,
•    programe redovnog stručnog obrazovanja,
•    programe poslesrednjeg obrazovanja i
•    programe stručnog usavršavanja i osvežavanja znanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari