Odlomak

UVOD

Da bi svako preduzece istrajalno u namjeri da obavlja svoje djelatnosti potrebno je da se stalno razvija i raste. U savremenim uslovima privredjivanja neke od pretpostavki da preduzece bude kako kratkorocno tako i dugorocno stabilno su: razvoj organizacione konfiguracije preduzeca, razudjivanje njegove djelatnosti i povecanje velicine preduzeca.Mi cemo u ovom radu vise paznje posvetiti rast preduzeca, odnosno jednom od njegovih pravaca rasta a to je diversifikacija. Postoje brojni podsticaji i barijere rasta, koji se mogu podjeliti na eksterne i interne. Eksterni podsticaji rasta su oni podsticaji koji dolaze van sredine u kojoj preduzece posluje. Neki od njih su: naucno-tehnoloski progresi, razvoj trzista, prirodno okruzenje u kojem preduzece djeluje i sl. U interne podsticaje rasta ubrajamo one koji djeluju u samom preduzecu a to su: velicina preduzeca, zaposleni u preduzecu, velicina kapaciteta, novcana snaga peduzeca i sl. Neke od bitnih barijera u rastu preduzeca su: njegovo prilagodjavanje novim trzistima, sama velicina preduzeca kao i sam rast i razvoj preduzeca u smislu da povecanjem rasta preduzeca mjenja se njegova dotadasnja struktura odnosno djelovanje unutar preduzeca, a razvojem prilagodjavanje preduzeca kako internim tako i eksternim promjenama.
Stavljanjem u odnos potencijal trzista kao eksterni izvor rasta u koji ubrajamo potencijal trzista za postojecim proizvodima i potencijal trzista za novim proizvodima, i potencijal ponude preduzeca koji ujedno cine izvore rasta, utvrdjujemo pravac rasta preduzeca. Vezu izmedju izvora rasta predstavlja se preko koncepta ~vektora rasta~. Ovaj koncept oformirao je Igor Ansoff. On je oznacio cetri tipa vektorskog rasta i to:

  • potencijal trzista- oznacava rast u vidu povecanja prodaje postojeceg proizvoda na postojecem trzistu
  • razvoj trzista- rast prodaje postojeceg proizvoda na novom trzistu
  • razvoj proizvoda- rast zasnovan na zamjeni postojeceg novim prizvodom na postojecem trzistu
  • diversifikacija- rast baziran na uvodjenjem novog proizvoda na novom trzistu.

Prva tri navedena tipa vektorskog rasta mogu se okarakterisati kao ekspanzija pravca rasta, dok diversifikacija kao zasebni vid pravca rasta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari