Odlomak

 UVOD

Istraživanje ponašanja potrošača obuhvata brojne oblasti, odnosno, ono proučava procese u koje su uključeni pojedinci ili grupe kada biraju, kupuju, koriste ili odlažu proizvode, usluge, ideje ili iskustva, da bi zadovoljili potrebe i želje.
Sve je veće interesovanje za ponašanje potrošača, ne samo u oblasti marketinga, već i u okviru društvenih nauka uopšte. Ovo je rezultat rastuće svesnosti o povećanju važnosti potrošnje u našem svakodnevnom životu, obavljanju svakodnevnih aktivnosti organizacija, stvaranju naše ličnosti, političkom i ekonomskom razvoju i tokovima globalne kulture, gde se kultura potrošača širi i dobija nove oblike, širom sveta.
U prvim etapama razvoja, ova naučna disciplina je označavana kao ponašanje kupca (buyer behaviour) i naglašavala je interakcije između kupca i proizvođača u momentu kupovine. Marketing eksperti, danas, shvataju da je ponašanje potrošača (consumer behaviour) proces, a ne samo interakcija koja se dešava u momentu kada potrošač daje novac i za uzvrat dobija određene proizvode ili usluge.
Proučavanje ponašanja potrošača je od velikog značaja: za potrošače kako bi sagledali sopstvene odluke u vezi sa potrošnjom-  šta, zašto i kako kupuju, a za marketing eksperte je važno da shvate i predvide zašto i kako pojedinci donose odluke o kupovini, tako da na toj osnovi mogu da donose bolje strategijske marketing odluke.

 

 

 

 

VRSTE POTROŠAČA

Potrošač je društveno i kulturno biće. On je u isto vreme i individua za sebe, član porodice, pripadnik grupe ili određene društvene klase ili sloja, predstavnik određene nacije, rase, vere, državljanin određene zemlje itd.
Potrošač je osoba koja poseduje novac (sredstva) i volju da kupuje proizvode i usluge. Potrošač može biti preduzeće i određena institucija (škola, bolnica i dr.) koji takođe kupuju proizvode i usluge i koriste ih za obavljanje svoje osnovne delatnosti.
Opšteprihvaćena podela potrošača, koja se u literaturi može naći u određenim varijantama, obuhvata dve potrošačke jedinice:

1.    ljude (pojedince) kao potrošače i
2.    organizacije (preduzeća, institucije) kao potrošače.

Ove dve različite vrste potrošača čine dva različita tržišta, koja se mogu dalje strukturisati kao što se vidi na slici.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari