Odlomak

Troškovi

Troškovi su jedan od osnovnih pojmova savremene ekonomije. Oni su jedan od najznačajnijih faktora, ako ne i najznačajniji koji pored prihoda (dimenzija i karakteristika tržišta) utiče na dobit preduzeća.
Ali ne tako davno, o troškovima se nije znalo mnogo. Razvoj troškova počeo je sa razvojem tržišta i tržišne privrede. A troškovi, danas, predstavljaju faktor konkurentnosti preduzeća kao i kriterijum ocene performansi poslovnih organizacija.
Pod troškovima se još od vremena nastanka ovog termina podrazumevao novčani utrošak sredstava potrebnih za obavljanje neke delatnosti, bilo ona proizvodna ili uslužna.
Do današnjeg dana definicija troškova se nije izmenila, izmenio se samo pristup, izmišljene su nove metode za planiranje, dimenzioniranje i analizu troškova.
Dobit preduzeća jeste ključna kategorija za opstanak i rast, čija maksimizacija predstavlja osnovni i neizbežan cilj svakog preduzeća. Ona jeste ključna stavka za svaku menadžersku odluku. Zavisnost dobiti od troškova može se izraziti sledećom relacijom, koja predstavlja najuprošćeniji oblik ove funkcije :

Dobit = Prihod – Troškovi

Ako je osnovni cilj preduzeća da ostvari najveću moguću dobit, onda is toga indirektno proizilazi da je istovremeno osnovni cilj preduzeća minimizacija troškova.
Ali to nije sve. Troškovi nisu samo statička kategorija, već zavise i od vremena (inflacije, globalnih ekonomskih kretanja…), prostora i tokova u preduzeću.
Da bi uspešno upravljali preduzećem, rukovodioci (menadžeri) moraju u svakom trenutku znati iznose troškova. To je kao kada sednete u taksi i tokom vožnje posmatrate taksimetar kako otkucava cenu. Ali da biste poneli dovoljno novca za prevoz morate prvo isplanirati troškove prevoza. A pošto je osnovna funkcija menadžera planiranje, oni pre svega moraju planirati troškove koji će nastajati u budućnosti. Da bi smo uspešno planirali dobit preduzeća, a samim tim i troškove, potrebno je pre svega poznavati njihovu strukturu i dinamiku. Analiza troškova i karekteristični tipovi troškova jeste ujedno i tema sledećeg odeljka ovog rada.

 

 

 

 

Fiksni i varijabilni troškovi i njihova dinamika

Vratimo se primeru sa taksijem. Da biste znali da li imate dovoljno para za prevoz do željenog odredište morate prvo planirati troškove. Za to treba unapred znati i druge parametre osim cene prevoza po pređenom kilometru. To su cena “starta” i kilometraža od tačke u kojoj ulazite u taksi do odredišta.
Analogno tome i u proizvodnji određenih proizvoda potrebno je pre svega razumeti prirodu dva tipa troškova: fiksnih i varijabilnih troškova.

Fiksni troškovi jesu oni troškovi čija se veličina ne menja u zavisnosti od obima poslovanja date organizacije. U našem primeru sa taksijem to bi bila cena starta, jer ona ne zavisi od broja pređenih kilometara. Takvi troškovi u oblasti ekonimije preduzeća su:

  • troškovi amortizacije (mašina, opreme i prostora za rad)
  • troškovi naknada za rad neproizvodnih radnika
  • troškovi članarine u organizacijama, pretplata na časopise
  • troškovi grejanja, osvetljenja i sl.
  • troškovi kancelarijskog materijala
  • takse, dozvole za rad i sl.
  • i dr.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari