Odlomak

 
1. KANALI DISTUBUCIJE KAO INSRUMENT MARKETING MIKSA

Osnovno umeće u preduzetništvu jeste miksiranje (kombinovanje) instrumenata marketinga sa kojima preduzetnik raspolaže. U teoriji ima nekoliko klasifikacija instrumenata (elemenata) marketinga, ali jedna je dominirajuća. To je klasifikacija američkog autoriteta za marketing Filipa Kotlera, koji je kao bazične instrumente marketinga opredelio:
– proizvod (asortiman proizvoda koji se nude kupcima),
– cenu (naknadu za isporučenu robu i/ili uslugu),
-distribuciju (način plasmana i mesto plasmana) i
– promociju (predstavljanje).

Navedena četiri instrumenta marketinga su poznata kao 4P:
PRODUCT (proizvod), PRICE (cena), PLACE (mesto) i PROMOTION (promocija).

Proizvod, odnosno ponudbeni asortiman proizvoda, predstavlja osnovnu marketing komponentu sa kojom se preduzetnik prezentuje na svom ciljnom tržištu. Uključuje ne samo sadržaj asortimana koji preduzetnik nudi svojim kupcima, već i njihov kvalitet, karakteristike, stil, marku, pakovanje, veličinu i druge opcije, a takođe i usluge i garancije.

Cena je iznos koji kupci treba da plate za proizvod koji im firma nudi na prodaju. Uključuje osnovnu cenu, a ponekad i razne bonifikacije (popuste), plaćanje na rate i drugo.

Distribucija obuhvata različite aktivnosti koje preduzetnik i njegova organizacija preduzimaju da bi proizvod učinili dostupnim i korisnim svojim ciljnim kupcima. Uključuje: kanale dopreme i plasmana, lokaciju preuzimanja i prodaje, prostornu pokrivenost tržišta, kreiranje zaliha i transport, i druge fizičko-distributivne i logističke funkcije i aktivnosti.

Promocija se odnosi na sve aktivnosti koje preduzetnička organizacija pre¬duzima, da bi sebe i svoju ponudu predstavila svojim ciljnim dobavljačima i kupcima. Da bi ih podstakla da pod povoljnim uslovima isporuče svoju robu organizaciji (dobavljači), odnosno da kupe od nje ponuđene artikle (kupci). Promocija podrazumeva: reklamu, publicitet, unapređenje prodaje (prodajne usluge) i lično umeće u prodaji.
Marketing miks je veština višestepenog karaktera, jer se kroz vrhunski menadžment marketinga ne miksiraju samo navedena četiri instrumenta (4P), već se posebno miksira i svaki od njih ponaosob. Vrhunski menadžment marketinga sastoji se znači iz više hijerarhijskih nivoa, koji zahtevaju talente i posebna specijalistička znanja, vezana za svaki instrument posebno.

2. MIKS DISTRIBUCIJA OZNAČAVA KORIŠĆENJE RAZLIČITIH MARKETING KANALA I NAČINA ZA PLASIRANJE PROIZVODA NA TRŽIŠTU.
Navedeni pojam miksa odnosi se na načine preko koji će plasirati svoje proizvode kupcima, a takođe i na vreme i na mesta gde će ih plasirati.
“Kanali prodaje koje opredelite, treba da obezbede da vaši proizvodi stignu na pravo tržište, u pravoj količini, na pravi način, u pravo vreme!”
Pošto se donese strateška odluka o tržištu u širem smislu (teritoriji prodaje i kupcima kojima će se prodavati svoje proizvode), treba ispitati sve tehnološke i organizacione mogućnosti plasmana, koje u datim uslovima stoje na raspolaganju. U distributivnoj analizi koja se sprovodi, treba pre svega da pruži odgovor na sledeća pitanja:

– Kome će se prodavati proizvode?
– Kako će se proizvode dopremati do ciljnih kupaca?
– Koliki će biti prostor i intenzitet pokrivanja ciljnog tržiišta?
– Koje će se metode i sredstva fizičke distribucije koristiti?
– Kada će se izvršiti planirani plasman?

Pravilnim odgovorom na navedena pitanja, što nije jednokratno donošenje odluke, već proces kontinuiranog odlučivanja, stvorene su neophodne pretpostavke uspešnog rada u domenu fizičke distribucije i poslovne logistike, koje su u preduzetničkom biznisu veoma važne.

(1) Kupci proizvoda mogu biti neposredni potrošači (veliki – pravna lica ili mali – fizička lica), a takođe i razni agenti posrednici – koji će kupljene proizvode dalje distribuirati; zatim grosisti, detaljisti, primaoci vaše franšize i svi drugi, za koje se proceni da ih artikli koji su plasirani mogu interesovati.

(2) Načini otpreme prodatih artikala u praksi mogu biti veoma različiti. Zavisno od sistema prodaje koji se primenjuje, prodatu robu se može otpremati: iz skladišta dobavljača (tzv. prodaja u tranzitu); iz preduzetnog skladišta; iz prodavnice; iz skladišta ili prodavnice vaših detaljista, agenata ili drugih posrednika, itd.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari