Odlomak

Uvod

Marketing se posmatra kao niz aktivnoisti koje preduzeće preduzima radi postizanja što boljih rezultata na tržištu-prodaja, profit, tržišno učešće, učvršćivanje pozicije na tržištu, osvajanje novih tržišta. Ostvarenje navedenih ciljeva bazira se na obavljenom istraživanju i proučavanju okruženja i tržišta, razvoju proizvoda i usluga, izradi programa marketinga, određivanju cena, prodaji i distribuciji, promociji i komunikaciji, obezbeđenju postprodajnih usluga, itd. Iz ovog proizilazi da se aktivnosti marketinga baziraju na analizi domaćeg i medjunarodnog okruženja sa posebnim osvrtom na društveno-političke, ekonomske, tehnološke, demografske, sociokulturne i institucione faktore, uključujući planiranje marketinga, razvijanje marketing strategije i taktike i marketing kontrolu i reviziju.
Sa aspekta marketinga, rezultati se mogu očekivati samo ako se u centar pažnje stave potrebe tržišta, kako nacionalnog tako i međunarodnog, kao i način njihovog efikasnog zadovoljenja. Zadovoljenje potreba treba ostvariti uz adekvatnu prodaju, tržišno učešće i profit preduzeća, a u skladu sa misijom i ciljevima na konkretnom tržištu. Ovakvo shvatanje i razvijanje marketing koncepta u preduzeću najčešće se vezuje za rešavanje problema tržišta i potrošača na domaćem, odnosno međunarodnom tržištu.
Usled činjenice da međunarodna podela rada danas postaje kičma daljeg ekonomskog razvoja svake zemlje, saznanja iz oblasti međunarodnog marketinga postaju nužnost u poslovanju svakog preduzeća na međunarodnom tržištu. Zaposleni u preduzeću moraju da ovladaju novim znanjima, da usvoje nove pristupe i metode upravljanja preduzećem. Sve veći broj poslova zahteva saradnju manjeg ili većeg broja domaćih, odnosno inostranih preduzeća. Na, primer ako se proizvodnja jednog preduzeća obavlja u više zemalja, prvi problem koji se javlja je kako upravljati geografski razmeštenim proizvodnim pogonima, kako obezbediti potrebne resurse, plasirati gotove proizvode, obezbediti postprodajne usluge i sprovesti druge portrebne aktivnosti.
Poslovati na međunarodnom tržištu danas je imperativ svake nacinalne ekonomije, a pogotovu naše koja strategijski mora da se uklapa u svetsku podelu rada i dokaže veliku umešnost i znanje za nastup i uspešno održanje na svetskom tržištu. Uspešno uključivanje u međunarodnu podelu rada pretpostavlja izgrađivanje otvorenog sistema nacionalne ekonomije i osposobljenosti preduzeća za obavljanje poslovnih aktivnosti na međunarodnom tržištu robe, kapitala i tehnologije, znanja, ideja i informacija. Pod osposobljavanjem preduzeća za poslovanje na međunarodnom tržištu podrazumeva se:

• Potpuna marketinška usmerenost preduzeća ka tržištu,
• Izgrađivanje adekvatnog pristupa organizacije međunarodnom okruženju,
• Razvijena istraživačko-razvojna aktivnost marketinga u kreiranju i očuvanju konkurentne prednosti,
• Stalno prilagođavanje problema tržišta putem izgrađivanja sopstvene marketing orjentacije, strategije, taktike i sistema kontrole,
• Razvijanje međunarodnog marketing informacionog sistema,
• Razvijanje sistema strategijskog planiranja međunarodnog poslovnog okruženja i poslovnih aktivnosti,
• Uspostavljanje povratne sprege između tehnološke i marketing strategije i
• Razvijanje multimedijalnog sistema komuniciranja preko računarske mreže

Orjentacija na međunarodna tržišta i internacionalizacija poslovnih aktivnosti traži snažniji marketing koji će blagovremeno indentifikovati mogućnosti i šanse, ali i opasnosti i ograničenja koja dolaze iz međunarodne sredine. Potrebe za aktivnostima međunarodnog marketinga proizilaze iz sledećih činjenica: konkurencija je postala sve oštrija i teško predvidiva, tehnološke promene su mnogo brže, a tehnološki razvoj sve skuplji, barijere za ulazak na inostrana tržišta sve jače, a troškovi zadržavanja konkurencije sve veći.
Bitan momenat u međunarodnim poslovnim aktivnostima vezan je i za tehnološke promene, odnosno jačanje novih, naprednih industrija na bazi visokih tehnologija i njihovo jasno razdvajanje od starih tradicionalnih grana. U pet vodećih industrija visoke tehnologije spadaju: elektronika, informatika, telekomunikacije, fina hemija i farmaceutika

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari