Odlomak

Uvod

Kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem proces sagorevanja obavlja se u samom motoru. Toplota oslobođena tokom sagorevanja predaje se produktima sagorevanja, čime se povećava njihov energetski potencijal izražen pritiskom i temperaturom. Širenjem gasova u samom sklopu motora, jedan deo sadržane toplotne energije pretvara se u mehanički rad. Kod ovih motora kao radna materija javljaju se gasovi nastali u toku procesa sagorevanja, tzv. produkti sagorevanja.
Motori sus se prema principu rada dele na :
• oto motore
• dizel motore
Ono što razlikuje oto i dizel motore je da, smešu goriva i vazduha u cilindru koju je kompresovao klip kod benzinskog motora pali svećica iskrom, dok se kod dizela smeša sama pali usled visokog stepena kompresije koja usijava vazduh do tačke kada on sam eksplodira.
Radni ciklus četvorotaktnog motora sus čine :
1. usisavanje
2. sabijanje
3. širenje
4. izbacivanje
Slika 1 – Radni ciklus četvorotaktnog sus motora [1]

1. Istorijat OTO motora

Benzinski motor je motor sa unutrašnjim sagorevanjem smeše goriva i vazduha koja se pali varnicom sa svećice, projektovan da radi na benzin i slične naftne derivate. Ranije se mešanje goriva i vazduha odvijalo u karburatoru, dok se danas, izuzimajući najmanje motore, proizvode uglavnom takve izvedbe motora, kod kojih se ova operacija obavlja preko elektronski kontrolisanog ubrizgavanja goriva.
Nemački inženjer Nicolaus Otto je prvi koji je izgradio automobil sa benzinskim motorom. Zbog toga se i danas za benzinske motore često koristi naziv „Oto motori“, a za njihov radni ciklus „Oto ciklus“.
Četvorotaktni benzinski motor je prvi patentirao Alphonse Beau de Rochas 1861. godine. Pre njega, 1854–57, dva Italijana, Eugenio Barsanti i Felice Matteucci izmislili su veoma sličan motor, ali je njihova patentna prijava izgubljena greškom birokratije. Pronalazak dvotaktnog motora obično se pripisuje škotskom inženjeru Dugald Clerk-u koji je 1881. patentirao svoj izum. Njegov motor je imao odvojeni cilindar za punjenje motora smešom goriva i vazduha. Pronalazak dvotaktnog motora koji za punjenje i pražnjenje cilindra koristi i prostor kartera pripisuje se Englezu Joseph Day-u, a pronalazak dvotaktnog motora koji kretanjem klipa otvara i zatvara usisne/izduvne otvore takođe Englezu, Frederick Cock-u.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Mašinstvo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari