Odlomak

Oprema za gašenje požara iz vazduha

Osim sredstva sa zemlje, požari se u pojedinim slučajevima moraju gasiti i iz vazduha upotrebom aviona i hilikoptera. Takav način gašenja praktikuje se kada se požar kasno otkrije, u vreme kada je već zahvatio veliku površinu šume a pod uticajem jakog vetra se brzo širi.takođe, veoma efikasno gašenje požara iz vazduha je u udaljenim i nepristupačnim šumama.
Dosadašnjim iskustvom može se zaključiti da je upotreba aviona ekonomična, sa obzirom na brzinu i efekat gašenja većih šumskih površina. Upotrebom aviona smanjuje se broj ljudi potrebnih za gašenje, odnosno uz manje truda postiže se veći učinak pri gašenju požara.
Upotreba aviona i hilikoptera u suzbijanju šumskih požara naročito je učestala u poslednjih dvadesetak godina. Razlog zbog koga se nisu ranije koristili leži u činjenici da su prvi avioni koji su korišćeni u gašenju šumskih požara bili sastavljeni od rashodovanih ratnih aviona koji su bili neprikladni i opasni a njihova eksploatacija skupa. Međutim, kada je počela proizvodnja specijalnih aviona namenjenih gašenju šumskih požara, oni su veoma brzo prihvaćeni pre svega zbog njihove efikasnosti u gašenju.

1.    Avioni za gašenje požara

Avioni mogu obavljati različite zadatke u zaštiti šuma od požara.
Manji avioni koriste se za patroliranje i detekciju požara. Najbolji rezultati postižu se kad se njihov rad spoji sa radom osmatračkih službi na zemlji.
Upotrebom transportnih aviona mogu se na slobodan prostor u sumi dopremiti vatrogasna vozila i ljudi. Ukoliko terenske prilike ne dozvoljavaju sletanje, teret se izbacuje padobranima. U praksi se obicno avionima prebacuju samo inicijalne snage koje, imaju zadatak pripremiti teren za sletanje hilihoptera jer su hilihopteri prakticniji za prevoz ljudi na teško pristupačne terene nego avioni.
Za gasenje požara vodom upotrebljavaju se specijalni avioni koji mogu uzimati vodu za gasenje požara sletanjem na veće vodene površine (reke, jezere i mora) ili glisarenjem po vodenoj površini. U avionima postoje potrebni uredjaji koji doziraju odredjenu kolicinu retardantne kojim povećavaju efikasnost pri gašenju šumskih požara.
Za gašenje šumskih požara iz vazduha mogu se koristiti:
•    Mali avioni poljoprivredne avijacije, kapaciteta 600 do 2000 l vode,
•    Specijalni veliki avioni nosivosti preko 5000 l vode (kanaderCL – 215)
•    Transportni avioni nosivosti preko 5000 l vode
Osnovna karakteristika gašenja požara avionom je veličina pokrivanja oblasti,
odnosno, zahvaćena oblast na koju se može ispustiti voda uz održavanje učestalosti-ispustanje vodenog tovara iz aviona na svakih deset minuta.
Na osnovu iskustva, kanadska firma „Canader“  proizvela je avion konstruisan i posebno opremljen za gašenje šumskih požara, sa opštom oznakom CL-215. U slucaju potrebe, bez obzira što su konstruisani za gašenje šumskih požara, ovi avioni mogu se koristiti za gašenje požara na objektima i požarima zapaljivih tečnosti.
Za zaštitu od požara ugrađen je uređaj za detekciju i signalizaciju požara a u zonama motora i pilotske kabine ugrađeni su stabilni sistemi za gašenje požara.
Avion ima dva rezervoara zapremine od po 2673 litara vode i 2% prostora za prihvatanje dinamičkih udara vode. Rezervoari su zaštićeni antikorozivnom zaštitom protiv uticaja slane vode i hemijskih sredstava koja se primenjuje pri gašenju. Rezervoari se pune pomoću dva zaokrenuta cevna kolena ili dodirnog dna. Punjenje se vrsi dok avion „glisira“ po površini vode.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Zaštita životne sredine

Komentari