Odlomak

Rezime:

Globalizacija tržišta poslednjih godina dovodi do pojave roba raznih proizvođača sa istim ili sličnim karakteristikama, a različitom cenom koštanja. Povećana ponuda na tržištu svakako znači smanjena mogućnost za realizaciju (prodaju) proizvoda. Opstanak preduzeća na ovakvom tržištu zahteva neprestanu borbu za poboljšanje svih karakteristika sopstvenog proizvoda, a za smanjenje njegove cene. Istraživanje sprovedeno u ovom radu usmereno je ka iznalaženju mogućnosti smanjenja troškova lanca snabdevanja, a radi povećanja generisane vrednosti. Smanjenjem troškova lanca snabdevanja povećava se njegova profitabilnost. Profitabilnost lanca snabdevanja izražava se razlikom između prihoda ostvarenog prodajom gotovih proizvoda ili izvršenih usluga, i ukupnih troškova u lancu snabdevanja. Istraživanje je izvedeno primenom metode dinamičkog programiranja.

Ključne reči: Lanac snabdevanja, dinamičko programiranje, optimizacija, zalihe, troškovi.

 

 
UVOD
Pojam lanac snabdevanja pretstavlja složeni sistem čiji su sastavni delovi snabdevači materijala, proizvodni subjekti, distributivne službe i korisnici, povezani zajedno preko toka materijala i povratnog toka informacija. Praktično svaki učesnik u nizu (lancu) pretstavlja jednu kariku, koja spaja izvor sirovina sa kupcem. Na taj način je i nastao naziv lanac snabdevanja. Povezivanje preduzeća različitih delatnosti u jedinstveni lanac snabdevanja vrši se radi zadovoljavanja osnovnih potreba učesnika, kao i radi obezbeđivanja konkurentske nadmoći.
Poznato je, da je osnovni cilj svakog preduzeća sticanje što većeg profita. Sticanje profita može se ostvariti samo ako kupac kupi odgovarajući proizvod. Međutim da bi se kupac opredelio za proizvod jednog preduzeća, a ne njenog konkurentskog, potrebno je da dotični proizvod zadovoljava njegove potrebe, da ima odgovarajući kvalitet, i da ima minimalnu cenu koštanja.
Glavna ideja menadžmenta lanaca snabdevanja jeste u primeni pristupa potpunog sistema u upravljanju tokom informacija, materijala i usluga od dobavljača sirovina, preko trgovaca i skladišta do krajnjeg kupca. Razlozi su prepoznavanje njegove važnosti to što u mnogim preduzećima nabavljeni materijali i delovi pretstavljaju rastući postotak proizvodne troškovne stavke. U mnogim preduzećima trošak sirovina i nabavljenih delova iznosi 60 – 70% od ukupnog troška proizvoda. Trend u korištenju većih dobavljača i logistički troškovi prouzrokovali su da menadžment koncentriše svoju pažnju na nabavnu funkciju. Tradicionalno shvatanje nabavke, gde je preduzeće koncentrisano na jeftine dobavljače,  zamenjeno je strategijom koja se zasniva na kvalitet i koja se koncentriše na razvijanje dugoročnih odnosa sa dobavljačima, na stvaranje partnerstva, na neprekidno poboljšanje kvaliteta proizvoda i snižavanje troškova.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Naučni radovi

Više u Skripte

Komentari