Odlomak

Kako bi preduzeće postiglo svoj osnovni cilj, tj. ostvarilo dobit, neophodno je osmisliti i realizovati niz aktivnosti.
Nephodno je donijeti odluku čime će preduzeće da se bavi, identifikovati tržište i konkurenciju, registrovati preduzeće, itd.
U nastavku ovog rada, potrudiću se da, što je moguće više, približim i detaljno pojasnim organizacione oblike preduzeća, kao i pojam organizacije preduzeća.

1. POJAM PREDUZEĆA

Preduzeće je osnovni privredni subjekt, koji se osniva radi sticanja dobiti . Ciljna funkcija preduezeća je dobit, odnosno profit. Preduzeća koja obavljaju djelatnost od opšteg interesa, pored osnovne finkcije, mogu imati i sekundarnu funkciju. Ona se sastoji u zadovoljavanju potreba korisnika usluga iz obavljanja ove djelatnosti.
Osnovna obelježja preduzeća su:
 Preduzeće ima svoju ekonomiju;
 Ekonomiju ostvaruje u okruženju sa kojim je u permanentnoj komunikaciji;
 Preduzeće je složen, dinamički, ekonomski sistem;
 Preduzeće je poslovno-finansijski entitet, te se kao takav rukovodi, prije svega, poslovno-finansijskim ciljevima;
 Procesima i pojavama u preduzeću upravlja kompetentan menadžment.
Da bi preduzeće moglo opstati i funkcionisati u procesu društvene reprodukcije, podređuje se osnovnom ekonomskom principu reprodukcije: ostvariti maksimalne efekte sa minimalnim ulaganjima. Nije rijetkost da se pojedina preduzeća osnivaju radi uštede novčanih sredstava i vremena vlasnicima svojih matičnih preduzeća (npr.: preduzeća za istraživanje tržišta, istraživanje nalazišta pojedinih rudnih bogatstava i slično).
Profit označava čisti dobitak preduzeća, odnosno zaradu, tj. pozitivnu razliku na relaciji uloženo-dobijeno. Profit je riječ latinskog porijekla, gdje je značila napredak, pravljene napretka, a u srpski jezik dolazi iz francuskog jezika profit – označava pozitivan prihod na investiciju .
S obzirom da se pojam profita razlikuje od samog učenja, postoje dva značenja ovog pojma: kapitalistički i marksistički. Danas se, uglavnom, kapitalističko tumačenje profita uzima kao adekvatno.
U ekonomiji, takođe, postoje dva glavna shvatanja profita: računovodstveno i ekonomsko. Po računovodstvenom shvatanju, profit je pozitivna razlika između prihoda i rashoda, gdje se podaci o prihodu i rashodu dobijaju iz računovodstvenih izveštaja.
Ostvarivanje što većeg rasta predstavlja najbolju dugoročnu strategiju preduzeća za stabilno poslovanje i postizanje što većih profita. U ovoj povezanosti rasta preduzeća i stremljenju ka postizanju što većeg profita čuči motivacija preduzeća za što boljim plasmanom u savremenoj, razvijenoj privredi.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 21 stranica
  • Ekonomika poslovanja prof. Sreten Tešanović
  • Školska godina: prof. Sreten Tešanović
  • Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
  • Bosna i Hercegovina,  Banja Luka,  Koledž za primjenjene i pravne nauke 'Prometej' u Banja Luci  

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari