Odlomak

SWOT analiza
Korporativno planiranje je strateško planiranje kojim se utvrđuje dugoročna poslovna politika, a proizvod ovog planiranja je strateški plan kojim se određuje delovanje kompanije u narednih 5-10 godina.

Postavljaju se dva pitanja:

  • koji je trenutni učinak kompanije na tržištu?
  • koji faktori okruženja kompanije mogu bitno uticati na njenu budućnost?

Odgovori na ova pitanja čine suštinu strteškog plana kompanije.

Učinak:
Procenjivanjem snage i slabosti

Spoljni faktori (uticaji):
mogućnost i opasnosti

Analiza četiri ključna faktora: snage (Streingths), slabosti (Weaknesses), mogućnosti (Opportunities) i opasnosti (Treaths). Prva slova ovih faktora čine naziv analite: SWOT

 

 

TOWS matrica
razvio: Hajnc Vajrih početkom osamdesetih. Analizira iste faktore kao i SWOT ali obrnutim redosledom, jer je Vajrih smatrao da se strateški plan planira u vreme krize, kada je kompanija izložena opasnostima (Treaths)!

moguće su 4 izborne strategije

  1. WT – kada je slabosti i opasnosti potrebno minimizirati
  2. WO – kada je potrebno minimizirati slabosti, a povećati mogućnosti
  3. ST – kada je potrebno povećati snagu, a umanjiti opasnosti
  4. SO – kada je potrebno maksimizirati snagu i mogućnosti (ovo je najbolja strategija)

 

 

Pozicioniranje kompanije prema BSG matrici
Pre strateškog planiranja, potrebno je odrediti jasnu poziciju kompanije na tržištu (u odnosu na konkurenciju). Potrebno je odrediti poziciju u odnosu na:

  • iskustvo tj. ukupni volumen poslovanja
  • stopu rasta poslovanja (tražnja proizvoda ili usluga)
  • malo iskustvo i mala tražnja – treba menjati proizvod
  • malo iskustvo i velika tražnja – treba raditi na iskustvu
  • veliko iskustvo i mala tražnja – treba menjati proizvod
  • veliko iskustvo i velika tražnja – što duže održati položaj

Originalna BCG matrica pozicionira kompaniju u odnosu na rast tržišta i deo tržišta koji kompanija zahvata.

 
Upravljanje prema ciljevima (MBO)
princip uspostavio: Piter Draker

Jedan od ključnih principa strateškog menadžmenta. Njegova uloga je usaglašavanje individualnih ciljeva menadžera sa ciljevima organizacije.

Upravljanje prema ciljevima(MBO) je sredstvo integracije organizacijskih ciljeva (profit, rast) sa individualnim potrebama menadžera (zarada, napredovanje).

Najvažnije karakteristike:

  • usmeren je na rezultate (proizvod sistema), a ne na aktivnosti (proces sistema);
  • razvija se kroz proces korporativnog planiranja, prevodeći zajedničke ciljeve u individualne ciljeve menadžera;
  • teži povećanju učinka menadžera.

Uspešno funkcionisanje MBO zavisi od njegove veze sa strateškim planom kompanije. Menadžeri svoje individualne ciljeve postižu kroz realizaciju ciljeva poslovnih jedinica, kao sastavnih delova kompanije, a – preko njih – indirektno usaglašavaju svoje ciljeve sa ciljevima strateškog plana cele kompanije. Jedan od najvrednijih elemenata MBO je što se postavljaju standardi učinka menadžera u svim ključnim oblastima.

Tamo gde je nemoguće izmeriti učinak, utvrđuju se standardi merenja napora koje menadžer ulaže prilikom obavljanja svog posla. Iz predhodnog elementa razvila se veoma značajna tehnika, koja pomaže delovanje MBO sistema, a to je tzv. tehnika lične i zajedničke procene učinka. Lična procena učinka treba da bude podvrgnuta zajedničkoj oceni menadžera, koji je procenu pravio i njegovog predpostavljenog. Ta recenzija procene učinka treba da se zasniva na sledećim principima:

  • da bude usmerena na učinak, a ne na ličnost menadžera;
  • da se usmeri na poboljšanja, a ne na kritike postignutih rezultata;
  • da bude participativna.

Drugi značajan elemenat MBO je isticanje potrebe za obrazovanjem i kvalifikacijom menadžera, kako bi se postigli rezultati u ključnim oblastima, koje su podjednako važne i za njih i za kompaniju. S druge strane, pored usavršavanja u području svoga delovanja, menadžeri moraju da se obrazuju i za uvođenje i primenu MBO sistema.

MBO se odvija po utvrđenom ciklusu. “Pregled učinka” posebno je važna faza MBO ciklusa, jer se u toj fazi pravi analiza odstupanja učinka od operativnih planova kao i odstupanja od očekivanih ciljeva poslovnih jedinica i individualnih ciljeva menadžera.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari